Hoppa till innehållet

Extremt kapitalregn över startups i mars

Inflödet av kapital till den svenska tekniksektorn har fått en rivstart där mars månad sätter nytt rekord för det senaste året. Totalt trillade det in investeringar på 14,1 miljarder kronor – vilket är mer än halva totalen för 2020.

Epidemic Sound, med vd:n Oscar Höglund, Matsmart, med vd:n Karl Andersson, och Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, tog in nytt kapital under mars.
Epidemic Sound, med vd:n Oscar Höglund, Matsmart, med vd:n Karl Andersson, och Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, tog in nytt kapital under mars.Foto: Jack Mikrut, Jesper Frisk
Foto: Jack Mikrut, Jack Mikrut, Jack Mikrut
Foto: Jesper Frisk, Jesper Frisk, Jesper Frisk
Foto: Jack Mikrut

Trots att tillväxtaktier fått sig en törn på börsen i den pågående sektorrotationen tycks investerarna hungra efter teknikbolag. 2021 började starkt med investeringar i startups på 3,5 miljarder kronor under januari och februari.

Flertalet stora rundor, framför allt i Klarna och i Epidemic Sound, gjorde att investeringarna i mars drog iväg till 14,1 miljarder kronor enligt Di Digitals genomgång. Det slår 2020 års rekordmånad september som landade på 11,5 miljarder. Och är dessutom nära hälften av totalen för fjolåret på 27 miljarder. 

Återigen syns investeringar i bolag med fokus på ljud och finans, men även ett antal så kallade impactbolag som ska göra världen bättre och samtidigt tjäna pengar.

1. Klarna – 8,5 miljarder kronor

Klarna tog in 8,5 miljarder kronor för att fortsätta växa i USA och expandera verksamheten globalt. Den nya värderingen blir 262 miljarder kronor, en ökning med 180 procent sedan i fjol.

2. Epidemic Sound – 3,8 miljarder kronor

Svenska Epidemic Sound, som driver en digital musikbank, tog in nytt kapital från den tidigare delägaren EQT och den helt nya investeraren Blackstone. Bolaget värderades till 11,9 miljarder kronor i transaktionen. Senare under månaden framgick det att pensionsjättar som Alecta, AMF och TIN Fonder hade köpt aktier i bolaget för 800 miljoner kronor.

3. Matsmart – 350 miljoner kronor

Matsmart, säljer överblivna varor på nätet istället för att låta dem svinnas bort, och har sedan tidigare Ikea som delägare. I den senaste rundan deltog bland annat SEB.

4. Fishbrain – 263 miljoner kronor

Fishbrain har sedan i somras ökat antalet användare med nästan 2 miljoner till totalt 12 miljoner. Bolaget växlar upp sin satsning på e-handel i kombination med den sociala plattformen för fiskare.

5. Glooko – 250 miljoner kronor

Med Glookos teknik sammankopplas patienter med vården, där data från från blodsockermätare, CGM:s, insulinpumpar, insulinpennor samt appar och aktivitetsmätare samlas in i en plattform. Vården kan sedan diskutera datan med patienten via plattformen eller vid ett fysiskt möte. Bland annat är medicinjätten Novo Nordisk medfinansiär till bolaget.

6. Save by Solar – 215 miljoner kronor

Solcellsbolaget Save by Solar tog in kapital från ledande fastighetsprofiler. Pengarna kommer delvis användas till att bygga storskaliga så kallade PPA–anläggningar på mark och tak. 

7. Charge Amps – 150 miljoner kronor 

Laddteknikbolaget Charge Amps fortsätter växa och har fyllt på kassan från Swedbank Roburs fonder Microcap och Ny teknik.

8. Peltarion – 150 miljoner kronor

Ai-plattformen har gått in i sin mest expansiva fas – och med det inlett en stor utbildningsinsats för att förklara vad de egentligen gör. Familjen Wallenbergs ägarbolag FAM, EQT Ventures samt hedgefondmiljardären Jim Simons genom sitt Euclidean Capital gick in med mer kapital.

9. Xhail – 65 miljoner kronor

Den forne Cheiron-producenten Andreas Carlsson kom in i ett stukat projekt med en bra idé. Nu har bolaget Xhail städat ut, tagit in 65 nya miljoner och förfinat teknologin – och lovar att göra vem som helst till artist.

10. Esportal – 42 miljoner kronor

Koncernen driver gamingcenter som Inferno Online och hade 1.000 procents tillväxt på sin plattform i fjol. Med veteraner från bland annat Klarna ska de nu expandera i Norden.

11. Zaver – 40 miljoner kronor

12. Crosser – 30 miljoner kronor

13. Qlucore – 30 miljoner miljoner kronor

14. Wayout – 30 miljoner kronor

15. Corsmed – 26,4 miljoner miljoner kronor

16. We don't have time – 25 miljoner kronor 

17. Solidsport – 23 miljoner kronor

18. Grönska – 20,5 miljoner kronor

19. Regily – 20 miljoner kronor

20. HJN Sverige – 17 miljoner kronor

21. Prevet – 15 miljoner kronor

22. Rencom – 15 miljoner kronor

23. Skinome – 15 miljoner kronor

24. Algo DX – 13 miljoner kronor

25. Boneprox – 11 miljoner kronor

Läs mer: Julklappen till tekniksektorn: 3,4 miljarder i riskkapital

Läs mer: Rivstart för svenska techbolag – kammade hem 1,9 miljarder kronor under januari

Läs mer: Något mindre investeringar i februari – startups kammade hem 1,6 miljarder

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera