Annons

Extremt tryck på Amazon – Bezos 300 miljarder rikare

Amazons grundare och vd Jeff Bezos med bolagets distributionscenter i Baltimore, Maryland, i bakgrunden.
Amazons grundare och vd Jeff Bezos med bolagets distributionscenter i Baltimore, Maryland, i bakgrunden. Foto: John Locher/Melissa Lyttle
Jätten Amazon har dragit stora fördelar av ökad efterfrågan under coronautbrottet. Det har inte minst vd:n Jeff Bezos gynnats av, som har ökat sin förmögenhet med 300 miljarder kronor sedan årets början. Samtidigt är bolaget ständigt under lupp.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/USA) Majoriteten av befolkningen i USA utövar just nu social distansering. Det innebär att de ska vara hemma så mycket som möjligt, och på många ställen hålls bara samhällskritiska funktioner öppna. 

I kategorin av nödvändiga samhällsfunktioner ingår matvarubutiker. Men köerna är ofta långa för att det finns en begränsning på hur många som får vara i affären på samma gång. Och människor är rädda för att röra sig ute.

Där kommer Amazon in – e-handelsjätten som har sett ett så stort tryck i efterfrågan att man har anställt över 100 000 personer den senaste månaden.

Läs också: Trycket ökar på Amazon – anställer ytterligare 75 000 

Även konkurrenter som Walmart har anställt tusentals och i veckan gick matleveranstjänsten Instacart ut med att man ska anlita 250 000 nya ”shoppare”.

Ungefär hälften av USA:s 128 miljoner hushåll har ett Prime-medlemskap på Amazon. Det innebär att man betalar en avgift för att tillgång till snabba leveranser av varor.

I medlemskapet ingår också Amazon Fresh – en tjänst där man kan köpa matvaror för hemleverans i de städer där den finns. Från att ha gått från leveranser samma eller nästa dag, har väntetiderna dock varit långa eller leveranstiderna obefintliga. Amazon hinner helt enkelt inte med, vilket bäddar för ännu större intäkter.

E-handelsjätten säljer många egna produkter och har lokala livsmedelslager. Samtidigt står tredjepartsförsäljare på plattformen för 58 procent av försäljningen. Under coronautbrottet fick de under ett tag stå tillbaka för ”nödvändiga varor” i lagren, men bilden är inte så enkel.

I torsdags publicerade Wall Street Journal en granskning som visar att Amazon har använt försäljningdatan från tredjepartsaktörer för att lansera konkurrerande produkter.

Det går emot bolagets egna principer och är även något man har vittnat om att man inte gör inför den amerikanska kongressen. 

Wall Street Journal har intervjuat ett tjugotal Amazon-anställda inom området för egna produkter, som har använt datan för att bland annat produktinriktning och prissättning. En talesperson för Amazon dementerade informationen och har nu tillsatt en internutredning.

Kontroverserna i förhållandet mellan Amazons egen försäljning och tredjepartsförsäljning är ingen ny fråga. Inom EU startades en utredning i fjol för att utreda om Amazon har konkurrensfördelar.

Enligt bolaget står de egna varorna bara för 1 procent av försäljningen. Källor till Wall Street Journal menar dock att målet är 10 procent tills år 2022.

Nyheten om tredjepartsdatan är bara en i raden av rapportering kring Amazon de senaste veckorna. Det har till exempel kommit fram att anställda runtom i USA nu planerar strejker för att protestera mot att företaget inte stänger ner distributionscenter som har drabbats av coronasmitta.

Läs mer: Amazon-anställda förbereder strejk – ”Stäng ner direkt vid smitta”

I ett inslag på CNBC där man pratar med anställda på olika distributionscenter ifrågasätter flera om det är nödvändigt att leverera en del varor.

”Jag har inte sett något på linan som är nödvändiga varor, som handsprit, munskydd eller toalettpapper. Vi riskerar våra liv för att skicka ut icke samhällskritiska varor”, säger en anställd.

Det trots att Amazon under mars månad stoppade varor som inte är samhällskritiska från att skeppas till deras lager. I mitten av april lättades dock stoppet upp.

I mars blev lagerarbetaren Chris Small som jobbade i Amazons lager på Staten Island avskedad efter en protest. Enligt Amazon ska han ha brutit mot regler om social distansering. 

Sedan dess har minst sex personer fått gå efter att ha kritiserat hur bolaget hanterar coronaviruset.

Läs mer: Amazon slår börsrekord – avskedar fler kritiker

Åtminstone 50 av Amazons logistikcenter är drabbade och en person har dött i sviterna av sjukdomen. Några av lokalerna har stängts ner och genomgått en djuprengöring, men många har inte gjort det.

Bolaget har vidtagit åtgärder för att försöka stoppa smittan, med att dela ut munskydd till de anställda och mäta temperaturer varje dag. Anställda som har en högre temperatur får gå hem med fem timmars betalning och inte komma tillbaka förrän man har haft en normal temperatur i tre dagar.

Amazon ger också en utökad sjuklön till de som har drabbats och har betalat anställda som stannat hemma under två veckor efter att smitta har upptäckts. Inne i lokalerna är det dock inte möjligt att hålla distansen, menar anställda i CNBC:s inslag.

Kritiken mot Amazon är inte ny. Bolaget har fått stå till svars för en bristfällig arbetsmiljö av såväl fackförbund och arbetsrättsorganisationer. 

Även det svenska Öhman Fonder har valt att ta strid mot Amazon i frågan om anställdas rättigheter. Sedan slutet av 2018 driver fondbolaget en påverkanskampanj för att den amerikanska e-handelsjätten ska förbättra personalens villkor.

”Amazon har fokuserat på den finansiella tillväxten och lönsamheten, men glömt bort att hur man som företag agerar i samhället påverkar aktiekursen”, sa Fredric Nyström, chef för ansvarsfulla investeringar på Öhmnan Fonder, till Di Digital i början av april.

Läs mer: Svenskt fondbolag tar strid mot Amazon

I fallet med Chris Smalls har han bland annat backats upp av den demokratiske presidentkandidaten Bernie Sanders och New Yorks borgmästare Bill de Blasio.

Länk till twitter

Enligt en artikel hos The Guardian ville Amazon att media skulle rikta ögonen mot Chris Smalls, då han enligt ett internt meddelande inte är ”smart eller vältalig”. Vilket i så fall skulle gynna bolaget.

Samtidigt drabbar kritiken ingen fattig. Amazon går bra, både när det gäller resultat och på börsen. Bolaget är ett av tre i världen som har ett börsvärde över 1 000 miljarder dollar. Grundaren och vd:n Jeff Bezos är världens rikaste man. 

Hans aktieförmögenhet har utökats med 30 miljarder dollar sedan årets start, motsvarande runt 300 miljarder kronor, enligt Bloomberg Billionaires Index. Jeff Bezos äger 11 procent i Amazon och är totalt värd 146 miljarder dollar.

Under pandemin har Jeff Bezos blivit mer operativ i Amazon igen, istället för att jobba med mer långsiktiga projekt. Han har engagerat sig operationellt i lagerfrågor och kring anställdas situation.

Läs mer: Jeff Bezos tillbaka i förarsätet för Amazon

”För tillfället fokuserar jag min tid och mitt tänkande på Covid-19, och Amazon kan hjälpa till när vi är mitt i det”, skrev han i ett brev till aktieägare i förra veckan.

Amazons aktie har ökat i värde med drygt 30 procent hittills i år. Vad coronavirusets framfart har inbringat i reda pengar får vi se på torsdag kväll i nästa vecka, då bolagets kvartalsresultat för årets tre första månader presenteras.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer