Annons

EY köper designbyrån Doberman: ”Ett drömförvärv”

Sittande till vänster: Jonna Kloow, customer consulting competency lead på EY, Tove Blomgren, creative director på Doberman. Stående från vänster: Anna Svanberg, vd för EY i Sverige, Olof Ålenius, vice vd på Doberman, Lisa Lindström, grundare och koncernchef på Doberman, Jesper Almström, Nordenchef på EY. Sittande till höger: Elin Ankerblad, grundare och business director på Doberman, Henrik Karlsson, grundare och vd på Doberman, Håkan Molin, Nordic consulting COO på EY.
Sittande till vänster: Jonna Kloow, customer consulting competency lead på EY, Tove Blomgren, creative director på Doberman. Stående från vänster: Anna Svanberg, vd för EY i Sverige, Olof Ålenius, vice vd på Doberman, Lisa Lindström, grundare och koncernchef på Doberman, Jesper Almström, Nordenchef på EY. Sittande till höger: Elin Ankerblad, grundare och business director på Doberman, Henrik Karlsson, grundare och vd på Doberman, Håkan Molin, Nordic consulting COO på EY. Foto: Pressbild
Revisions- och strategikonsultjätten EY breddar sitt digitala erbjudande. Förvärvet av designbyrån Doberman kommer i skakiga tider – men är viktigare än någonsin, menar Nordenchefen: ”Många hade lagt ned en sådan här affär, men för oss är det tvärtom”, säger Jesper Almström.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Doberman firade nyligen 20 år, och som det ofta blir vid stora årsdagar funderar man på framtiden, säger byråns koncernchef Lisa Lindström.

”Lite som en 40-årskris. Vid viktiga skeden i livet tänker du på vad du vill härnäst. Och för oss, som byggt en nordisk design- och innovationsbyrå, är det att växa ut i världen.”

Att äga sig själva är inget självändamål, om utveckling och nya utmaningar ligger i den andra vågskålen, konstaterar hon.

”Vi har uppvaktats flera gånger under åren, men det här är första gången vi verkligen hittat någon som delar vår syn på världen – fokus på människor och hög ambition”, säger Lisa Lindström om den nya ägaren.

För EY är förvärvet logiskt ur ett marknadsperspektiv. Konkurrenter på management- och strategikonsultområdet har redan gjort liknande förvärv de senaste åren. McKinsey köpte till exempel den svenska byrån Veryday för några år sedan och i slutet av 2019 gjorde Altor och Curamando gemensam sak och i förvärven av Animal, Kurppa Hosk och Keybroker.

”EY har på flera håll i världen den här typen av erbjudande. Vi har rekryterat och förvärvat team i Indien, Europa och USA. Här har vi fokuserat på att få det bästa möjliga teamet på marknaden och jag är övertygad om att det är Doberman. Det är helt enkelt vårt drömförvärv”, säger Jesper Almström och utvecklar:

”Vi gör inte det här för att andra gjort samma sak. Dels gör vi det här för att kunderna och kundernas kunder efterfrågar det. Men också för att mina kollegor efterfrågar det och att det gör oss till ett ännu mer spännande karriärval för medarbetare.”

Att ställa om digitalt har varit på mångas läppar de senaste veckorna. Coronakrisen har gjort att verksamheter på kort tid tvingats tänka nytt.

Enligt Jesper Almström har många ifrågasatt om det är klokt att göra ett förvärv i så osäkra tider. Men med tanke på erbjudandet som blir effekten av affären är tiden i det närmaste en fördel.

”Vi får se hur stor chocken för världen blir. Men om det är något våra kunder är i behov av just nu så är det hjälp med ’customer experice’ och digitalisering”, säger han.

Även Lisa Lindström ser den frågan från sina kunder i pandemins spår.

”Vår bransch har inte sett en avmattning de senaste veckorna. Vi får nya frågor från företag som vill ställa om snabbt och hitta nya sätt att leverera. Innovationsförmåga är en nyckel i det. Det är otroligt svårt för många och det måste man ha respekt för, men jag delar Jespers syn på att det vi gör är viktigare än någonsin.”

Hur mycket EY betalar för Doberman vill parterna inte kommunicera, men det handlar om 100 procent av aktierna i designbolaget. 

Doberman har haft en bra ekonomisk utveckling de senaste åren och omsatte 116 miljoner kronor under 2018. I samband med förvärvet ska Doberman också expandera till både Norge och Danmark.

Att det skulle röra sig om en exit för Lisa Lindström vill hon dock inte höra talas om.

”Jag är en entreprenör som person och kommer fortsätta så, även om jag kanske blir intraprenör nu. Men vi vill påverka i större skala, i Norden och Europa.”

Men efter att ha varit egen i så många år blir ni nu del av en väldigt stor koncern?

”Du kan antingen fortsätta växa organiskt i din egen takt, eller så hittar du ett sammanhang där du kan få etablera nya tjänster snabbare och med större impact. Vi kommer behålla våra kunder och utveckla det vi är bäst på, innovation och design, och göra det större och för fler.”

Vad är första steget som händer nu?

”Vi har några gemensamma erbjudanden till kunder som vi inte kan prata om riktigt ännu. Men det är nu resan börjar och det ska bli roligt att kunna börja prata om det här och börja samskapa”, säger Lisa Lindström.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer