I en undersökning om hur svenskar ser på robotar i arbete och privatliv, svarade 38 procent att de är positiva till utvecklingen, och att AI, artificiell intelligens, kan hjälpa dem på jobbet.
5 procent ser med oro på att teknologin ska implementeras på arbetsplatsen och 25 procent tror inte att Al kan appliceras inom deras jobb.
Undersökningen gjordes av Sifo på uppdrag av analysbyrån Insight Intelligence i samarbete med bland andra CGI, IBM och Postnord.
”Vad vi kan se är att hotet om att robotar tar över jobben, som det ibland skrivs om, inte verkar vara något som svenskarna har tagit till sig. Det är fler som är positiva till att ha robotar och AI på sin arbetsplats än det är som är negativa till det eller ser det som ett hot”, säger Lukas Berg, vd på Insight intelligence.
Många företag, branscher och myndigheter står på gränsen till att införa mer AI-teknologi, enligt Daniel Gillblad, forskare inom AI på RISE, Research institute of Sweden. Det går redan att tillämpa på flera olika problem och ge smarta tjänster för bland annat myndigheter och inom vården.
Samtidigt har teknologin nått en tröskel där maskininlärning fungerar markant mycket bättre än tidigare och kan lösa helt nya problem.
"Bland annat vi kan göra maskiner som i vissa lägen är bättre än människor på att ställa en medicinsk diagnos. Och det är helt nya tillämpningsområden", säger Daniel Gillblad.
Nästan varannan person som deltog i undersökningen, 47 procent, är positiva till hur AI, artificiell intelligents, påverkar dem som privatpersoner. Det kan handla om tjänster som användning av röststyrning i Amazon Alexa eller hushållstjänster.
23 procent är negativa utvecklingen och 30 procent svarade att de inte vet.
Män är mer positiva än kvinnor, 53 respektive 41 procent. Mest positiva, 56 procent, är personer i åldrarna 26 till 39 år.
AI-tjänster som får en mer personlig roll och kan hjälpa till med saker som kommer närmare människan är desto mer avskräckande, till skillnad på hjälpmedel på jobbet, enligt Lukas Berg.
”Ju närmare AI kommer oss, desto mer negativa blir vi. När det kommer till tjänster som att exempelvis välja vem man ska gå på dejt med eller passa ens barn, blir det väldigt personligt och då blir folk också väldigt avskräckta, eller negativt inställda till det. Man kan säga att AI är väldigt tätt kopplat till känslan av personlig integritet”, fortsätter Lukas Berg.
Högutbildade på universitet är inte lika oroliga för mer AI än de med lägre utbildning.
”Mycket handlar om okunskap. Nästan hälften av svenskarna är positiva till utvecklingen av AI i samhället, men ungefär 7 av 10 har dålig kunskap om vad AI är. Det färgar också att den här bristande kunskapen påverkar", säger Lukas Berg.