Hoppa till innehållet

Få oroliga för robotar på arbetsplatsen – välkomnas som kollega

Svenskar avskräcks när AI-teknologin kommer för nära privatlivet, men välkomnar gärna robotar till jobbet: "Ökar konkurrensen kraftigt", säger AI-forskaren. 

Foto: Luca Bruno

I en undersökning om hur svenskar ser på robotar i arbete och privatliv, svarade 38 procent att de är positiva till utvecklingen, och att AI, artificiell intelligens, kan hjälpa dem på jobbet. 

5 procent ser med oro på att teknologin ska implementeras på arbetsplatsen och 25 procent tror inte att Al kan appliceras inom deras jobb.  

Undersökningen gjordes av Sifo på uppdrag av analysbyrån Insight Intelligence i samarbete med bland andra CGI, IBM och Postnord. 

”Vad vi kan se är att hotet om att robotar tar över jobben, som det ibland skrivs om, inte verkar vara något som svenskarna har tagit till sig. Det är fler som är positiva till att ha robotar och AI på sin arbetsplats än det är som är negativa till det eller ser det som ett hot”, säger Lukas Berg, vd på Insight intelligence.   

Många företag, branscher och myndigheter står på gränsen till att införa mer AI-teknologi, enligt Daniel Gillblad, forskare inom AI på RISE, Research institute of Sweden. Det går redan att tillämpa på flera olika problem och ge smarta tjänster för bland annat myndigheter och inom vården.  

Samtidigt har teknologin nått en tröskel där maskininlärning fungerar markant mycket bättre än tidigare och kan lösa helt nya problem. 

"Bland annat vi kan göra maskiner som i vissa lägen är bättre än människor på att ställa en medicinsk diagnos. Och det är helt nya tillämpningsområden", säger Daniel Gillblad.

Nästan varannan person som deltog i undersökningen, 47 procent, är positiva till hur AI, artificiell intelligents, påverkar dem som privatpersoner. Det kan handla om tjänster som användning av röststyrning i Amazon Alexa eller hushållstjänster. 

23 procent är negativa utvecklingen och 30 procent svarade att de inte vet. 

Män är mer positiva än kvinnor, 53 respektive 41 procent. Mest positiva, 56 procent, är personer i åldrarna 26 till 39 år. 

AI-tjänster som får en mer personlig roll och kan hjälpa till med saker som kommer närmare människan är desto mer avskräckande, till skillnad på hjälpmedel på jobbet, enligt Lukas Berg.

”Ju närmare AI kommer oss, desto mer negativa blir vi. När det kommer till tjänster som att exempelvis välja vem man ska gå på dejt med eller passa ens barn, blir det väldigt personligt och då blir folk också väldigt avskräckta, eller negativt inställda till det. Man kan säga att AI är väldigt tätt kopplat till känslan av personlig integritet”, fortsätter Lukas Berg. 

Högutbildade på universitet är inte lika oroliga för mer AI än de med lägre utbildning.  

”Mycket handlar om okunskap. Nästan hälften av svenskarna är positiva till utvecklingen av AI i samhället, men ungefär 7 av 10 har dålig kunskap om vad AI är. Det färgar också att den här bristande kunskapen påverkar", säger Lukas Berg.

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera