Annons

Faang-kriget: Amazon kan snuva Facebook på annonser

Jeff Bezos (t.v.), grundare av Amazon, och Mark Zuckerberg, grundare av Facebook.
Jeff Bezos (t.v.), grundare av Amazon, och Mark Zuckerberg, grundare av Facebook.
Jättarnas kamp om annonsörerna tätnar. Nu visar en ny undersökning att Amazon kan sno åt sig en del av Facebooks annonskaka inom två år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amazon kan sno åt sig större andelar av Facebooks intäkter genom annonser, visar en ny undersökning av finansbolaget Cowen som tech-sajten recode skriver om.

Enligt undersökningen, där 50 stora annonsköpare uttalat sig, kan Amazon dubbla sina inkomster från de största köparna av annonser inom de kommande två åren.

Undersökningens resultat innebär att jätten kniper 12 procent av den totala summan som läggs på digitala annonser 2020 hos de tillfrågade. Annonsköparna i undersökningen hade tillsammans en budget på 14 miljarder dollar under 2018.

Samtidigt väntas Facebook förlora 3 procentenheter av marknadsandelarna under samma period. Dock kommer Instagram, som ägs av Facebook, att öka intäkterna från annonser med 2 procent till 2020, vilket kan lindra moderbolagets fall något. 

Dessutom kommer Facebook fortfarande ha hela 17 procent av annonsbudgeten hos jättarna.

Facebook har haft ett tufft år med flera skandaler i ryggsäcken. Det har påverkat bolagets aktie rejält och kan tynga bolaget under 2019. 

Läs mer: Techjättarnas börsras: Svenska sparare har förlorat 24 miljarder 

Året har dock startat lovande för plattformen. Den 31 december låg aktien på 131,74 dollar, vid gårdagens stängning hade den ökat till 144,20 dollar.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies