Hoppa till innehållet

Faang-kriget: Amazon kan snuva Facebook på annonser

Jättarnas kamp om annonsörerna tätnar. Nu visar en ny undersökning att Amazon kan sno åt sig en del av Facebooks annonskaka inom två år.

Jeff Bezos (t.v.), grundare av Amazon, och Mark Zuckerberg, grundare av Facebook.
Jeff Bezos (t.v.), grundare av Amazon, och Mark Zuckerberg, grundare av Facebook.

Amazon kan sno åt sig större andelar av Facebooks intäkter genom annonser, visar en ny undersökning av finansbolaget Cowen som tech-sajten recode skriver om.

Enligt undersökningen, där 50 stora annonsköpare uttalat sig, kan Amazon dubbla sina inkomster från de största köparna av annonser inom de kommande två åren.

Undersökningens resultat innebär att jätten kniper 12 procent av den totala summan som läggs på digitala annonser 2020 hos de tillfrågade. Annonsköparna i undersökningen hade tillsammans en budget på 14 miljarder dollar under 2018.

Samtidigt väntas Facebook förlora 3 procentenheter av marknadsandelarna under samma period. Dock kommer Instagram, som ägs av Facebook, att öka intäkterna från annonser med 2 procent till 2020, vilket kan lindra moderbolagets fall något. 

Dessutom kommer Facebook fortfarande ha hela 17 procent av annonsbudgeten hos jättarna.

Facebook har haft ett tufft år med flera skandaler i ryggsäcken. Det har påverkat bolagets aktie rejält och kan tynga bolaget under 2019. 

Läs mer: Techjättarnas börsras: Svenska sparare har förlorat 24 miljarder 

Året har dock startat lovande för plattformen. Den 31 december låg aktien på 131,74 dollar, vid gårdagens stängning hade den ökat till 144,20 dollar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera