Hoppa till innehållet

Facebook-aktien tillbaka på toppnivå efter skandalerna

Trots skandaler och stundande regleringar har Facebooks aktie klättrat tillbaka till över rekordnivån från 2018.

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.Foto: Marcio Jose Sanchez

(Di Digital/Silicon Valley) Facebooks aktie nådde en ny rekordnivå på måndagen, då kursen stängde på nära 222 dollar. Det toppar rekordet från i juli 2018 på 217,50 dollar.

Aktiekursen är alltså tillbaka på de nivåer som senast uppnåddes innan integritetsskandaler som Cambridge Analytica uppdagades.

Under 2018 gick Facebooks aktie ner med över 25 procent, medan 2019 resulterade i en kursuppgång på över 55 procent. Hittills i år har aktien gått upp med nära 6 procent.

Läs mer: Facebook toppar förväntningarna

Techjätten är en annonsmaskin som forsätter att öka sin omsättning och leverera starka rapporter kvartal efter kvartal, med något undantag för missade marknadsförväntningar.

I år väntas dock fler regleringar för techbolagen införas och det är frågan hur det kommer att påverka Facebook. Enligt uppgifter till Wall Street Journal kommer den federala myndigheten FTC i januari att begära att bolaget stoppar integrationen av sina olika tjänster – som meddelandeapparna Messenger och Whatsapp, och fototjänsten Instagram.

Vid årskiftet trädde Kaliforniens motsvarighet till GDPR – The California Consumer Privacy Act (CCPA) – i kraft. Den låter invånarna ta reda på vilken data som har sparats om dem och begära att den ska tas bort. Facebook hävdar dock att man undantas från CCPA, då bolaget menar att datan man samlar inte faller inom reglerna för att sälja data. 

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg adresserade regleringsfrågan i sitt traditionsenliga årsinlägg på Facebook i förra veckan och skrev att:

”En av de stora frågorna för det kommande decenniet är: hur ska vi styra de stora nya digitala samhällena som internet har möjliggjort?”

Ett sätt han föreslår att man adresserar det på är genom reglering av till exempel innehåll kopplade till politiska val. Ett annat genom att skapa sätt för nya samhällen att styra sig själva. Till exempel har Facebook tillsatt en så kallad ”Oversight board” – en översynsstyrelse – som användare ska kunna anmäla innehåll till.

Senare i år, i november 2020, går USA åter till presidentval och då är det upp till bevis för Facebook som anklagades för att falska nyheter ska ha påverkat valutgången 2016.

Läs också: Mark Zuckerberg: ”Techglasögon slår igenom det här decenniet”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera