Techjätten Facebook anlitade en pr-byrå för att kartlägga kritiker, bekräftar nu bolaget i ett blogginlägg. Uppgifterna fördes först fram i New York Times i ett längre reportage som avslöjade bolagets tvivelaktiga metoder för att komma åt sina motståndare.
Den avgående kommunikationschefen Elliot Schrage uppger att bolaget anlitade den republikanskflaggade pr-byrån Definers för att specifikt kartlägga miljardären och filantropen George Soros, en vanlig politisk måltavla för den yttersta högern.
”Precis som många andra företag, behöver vi bredda vårt genomslag. Vi stod också inför en växande press från konkurrenter inom tech, telekom och media som vill att politiken ska reglera oss”, skriver Elliot Schrage.
Han uppger att situationen blev särskilt akut i september 2017 efter att Facebook gett detaljer om rysk påverkan på deras plattform. Därefter valde bolaget att ge Definers allt fler uppdrag, men Facebook håller fast vid att de inte bad byrån att producera falska nyheter.
George Soros pekade i januari 2018 ut Facebook som ett "hot mot samhället". Det gjorde att bolaget undersökte hans kopplingar till Facebook-kritiska organisationer och om det fanns några finansiella motiv bakom utspelet.
Läs mer: Statliga pensionsjätten håller fast vid Facebook - ”Finns olösta problem”
Kampanjen "Freedom från Facebook" visade sig enligt granskningen ha George Soros som en bidragsgivare, vilket Definers tipsade amerikanska tidningar om.
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg understryker att det aldrig var meningen att skapa ett antisemitiskt narrativ riktat mot George Soros.
"Uppfattningen att vårt arbete har tolkats som antisemitiskt är motbjudande - och djupt personligt", skriver Sheryl Sandberg, som själv är judinna.
Kommunikationschefen Elliot Schrage säger att han är ansvarig för övertrampen, medan vd:n Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg var ovetande om Definers metoder.
”Systemet misslyckades här och jag är ledsen att jag svek er alla. Jag ångrar mitt eget misslyckande här”, skriver Elliot Schrage.
Facebook har nu avslutat sitt samarbete med pr-byrån.
(TT/Direkt/Di Digital)