Hoppa till innehållet

Facebook bekräftar kartläggning av George Soros

Facebook ber nu om ursäkt för sina tvivelaktiga metoder att gå till angrepp mot sina kritiker.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg och kritikern George Soros, miljardär och filantrop.
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg och kritikern George Soros, miljardär och filantrop.Foto: (TT)

Techjätten Facebook anlitade en pr-byrå för att kartlägga kritiker, bekräftar nu bolaget i ett blogginlägg. Uppgifterna fördes först fram i New York Times i ett längre reportage som avslöjade bolagets tvivelaktiga metoder för att komma åt sina motståndare.

Den avgående kommunikationschefen Elliot Schrage uppger att bolaget anlitade den republikanskflaggade pr-byrån Definers för att specifikt kartlägga miljardären och filantropen George Soros, en vanlig politisk måltavla för den yttersta högern.

”Precis som många andra företag, behöver vi bredda vårt genomslag. Vi stod också inför en växande press från konkurrenter inom tech, telekom och media som vill att politiken ska reglera oss”, skriver Elliot Schrage.

Han uppger att situationen blev särskilt akut i september 2017 efter att Facebook gett detaljer om rysk påverkan på deras plattform. Därefter valde bolaget att ge Definers allt fler uppdrag, men Facebook håller fast vid att de inte bad byrån att producera falska nyheter.

George Soros pekade i januari 2018 ut Facebook som ett "hot mot samhället". Det gjorde att bolaget undersökte hans kopplingar till Facebook-kritiska organisationer och om det fanns några finansiella motiv bakom utspelet. 

Läs mer: Statliga pensionsjätten håller fast vid Facebook - ”Finns olösta problem” 

Kampanjen "Freedom från Facebook" visade sig enligt granskningen ha George Soros som en bidragsgivare, vilket Definers tipsade amerikanska tidningar om.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg understryker att det aldrig var meningen att skapa ett antisemitiskt narrativ riktat mot George Soros.

"Uppfattningen att vårt arbete har tolkats som antisemitiskt är motbjudande - och djupt personligt", skriver Sheryl Sandberg, som själv är judinna.

Kommunikationschefen Elliot Schrage säger att han är ansvarig för övertrampen, medan vd:n Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg var ovetande om Definers metoder.

”Systemet misslyckades här och jag är ledsen att jag svek er alla. Jag ångrar mitt eget misslyckande här”, skriver Elliot Schrage. 

Facebook har nu avslutat sitt samarbete med pr-byrån. 

(TT/Direkt/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera