Hoppa till innehållet

Facebook blir arbetsförmedlare

Facebook satsar på platsannonser och tar upp kampen med Arbetsförmedlingen, dagstidningarna och flera digitala aktörer som till exempel Blocket och Linkedin.

Foto: Simon Eliasson/TT

Facebook Jobs startade i USA förra året och utmanade därmed karriärsajten Linkedin. Den närmaste tiden ska tjänsten finnas i ytterligare 40 länder.

Om man bara ser på antalet jobb som är sökbara via Facebook i Sverige, närmare bestämt 16 varav de flesta vid Facebooks datacenter i Luleå, så finns det ingen anledning för konkurrenterna att kasta in handsken i dagsläget. Men å andra sidan, när 74 procent av de svenska internetanvändarna har Facebook så är det en svårslagen kundbas.

Läs mer: Facebook bygger ut serverpark i Sverige 

Svårt rekrytera

Mårten Barkman är stationerad i Dublin och ansvarar för Facebooks kontakter med små och medelstora företag.

"De absolut flesta av de sex miljoner företag som annonserar på Facebook är små eller medelstora. 90 procent av företagen inom OECD är av de storlekarna och där skapas 60 procent av alla nya jobb. Det jag hör när jag träffar den här typen av företag är att de har svårt att rekrytera människor, framför allt i Sverige som har god ekonomi och arbetsmarknad".

"Redan i dag ser vi att jobbsökande och företag kopplas ihop på vår plattform och det vi gör nu är att underlätta de mötena ytterligare", fortsätter han.

Rätt flöden kostar

Det kommer att vara gratis att lägga ut en jobbannons på Facebook, men vill man vara säker på att hamna i rätt nyhetsflöden genom att använda bolagets välkända algoritmer så kostar det pengar.

"I de lägena kan vi rikta mot relevanta områden, mot människor med rätt utbildning och jobbakgrund. Det enda man som företag behöver är en sida på Facebook", säger Mårten Barkman.

Facebook har kritiserats hårt det senaste året för spridningen av falska nyheter och för att för att ge utrymme åt allehanda extremister. Det har fläckat bilden av bolaget som alltid försökt ge intrycket av att man skiljer sig från andra kommersiella företag genom att vara lite mer i allmänhetens tjänst. Så även den här gången när det kommer till konkurrensen med Arbetsförmedlingen och de stora svenska mediehusen.

"Det är säkert så att vi kommer att konkurrera med vissa aktörer, men vår mission är att hjälpa små företag att växa och vara den bästa investeringen i både tid och pengar"

TT/Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera