Beskedet att Unilever lämnar både Twitter och Facebook kan bli ett stort bakslag för de båda sociala mediejättarna. Unilever har de senaste åren haft en marknadsföringsbudget på nästan 8 miljarder dollar per år, enligt CNBC.
Bolaget hänvisar beslutet till att plattformarna inte tagit sitt ansvar när det kommer till att markera mot hatiska budskap, och att det därför inte längre går att annonsera med tanke på ”den nuvarande polariseringen” och att USA snart går till val.
”Att fortsätta att annonsera på dessa plattformar för närvarande skulle inte ge mervärde för människor och samhälle”, skriver Unilever i ett uttalande.
Den senaste tiden har framför allt Facebook varit föremål för kritik i takt med att vd:n Mark Zuckerberg till en början inte velat moderera president Donald Trumps kontroversiella inlägg om att sätta in militär mot demonstranter i USA.
Medan Twitter valt att moderera politikers inlägg, som att i Twitters fall sätta varningsflagg på vissa av Donald Trumps tweets, har Facebook låtit presidentens ord stå okommenterade.
Facebooks förhållningssätt har lett till att flera stora företag valt att bojkotta annonsering på plattformen. Bland annat har glasstillverkaren Ben & Jerrys samt klädmärkena North Face och Patagonia slutat att annonsera på Facebook.
Det senaste dygnet har även teleoperatören Verizon, med Hans Vestberg som vd och styrelseordförande, kommit med beskedet att de bojkottar annonsering på Facebook med hänvisning till bolagets hantering av Donald Trumps uttalanden.
”Vi pausar reklam tills det finns en lösning som är lika hållbar som den vi har nått med Youtube och andra partner”, säger presschef John Nitti i ett pressmeddelande enligt Nyhetsbyrån Direkt.
Andra bolag som Nestlé och Proctor & Gamble har i stället uppmanat Facebook om att se över policy och riktlinjer, noterar nyhetsbyrån.
Aktierna för Facebook och Twitter hade tappat drygt 7 procent när New York-börserna stängde på fredagen.