Hoppa till innehållet

Facebook bojkottas av amerikansk annonsjätte – tappar miljarder

Dagligvarujätten Unilever väljer att bojkotta annonsering på Facebook och Twitter i USA åtminstone under resterande delen av 2020. Beslutet grundar sig i att plattformarna inte markerat tillräckligt mot hatiska budskap, skriver bolaget enligt Wall Street Journal.

Både Facebook och Twitter backade kraftigt på Wall Street efter beskedet.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Beskedet att Unilever lämnar både Twitter och Facebook kan bli ett stort bakslag för de båda sociala mediejättarna. Unilever har de senaste åren haft en marknadsföringsbudget på nästan 8 miljarder dollar per år, enligt CNBC.

Bolaget hänvisar beslutet till att plattformarna inte tagit sitt ansvar när det kommer till att markera mot hatiska budskap, och att det därför inte längre går att annonsera med tanke på ”den nuvarande polariseringen” och att USA snart går till val.

”Att fortsätta att annonsera på dessa plattformar för närvarande skulle inte ge mervärde för människor och samhälle”, skriver Unilever i ett uttalande. 

Den senaste tiden har framför allt Facebook varit föremål för kritik i takt med att vd:n Mark Zuckerberg till en början inte velat moderera president Donald Trumps kontroversiella inlägg om att sätta in militär mot demonstranter i USA.

Medan Twitter valt att moderera politikers inlägg, som att i Twitters fall sätta varningsflagg på vissa av Donald Trumps tweets, har Facebook låtit presidentens ord stå okommenterade.

Facebooks förhållningssätt har lett till att flera stora företag valt att bojkotta annonsering på plattformen. Bland annat har glasstillverkaren Ben & Jerrys samt klädmärkena North Face och Patagonia slutat att annonsera på Facebook.

Det senaste dygnet har även teleoperatören Verizon, med Hans Vestberg som vd och styrelseordförande, kommit med beskedet att de bojkottar annonsering på Facebook med hänvisning till bolagets hantering av Donald Trumps uttalanden.

”Vi pausar reklam tills det finns en lösning som är lika hållbar som den vi har nått med Youtube och andra partner”, säger presschef John Nitti i ett pressmeddelande enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Andra bolag som Nestlé och Proctor & Gamble har i stället uppmanat Facebook om att se över policy och riktlinjer, noterar nyhetsbyrån.

Aktierna för Facebook och Twitter hade tappat drygt 7 procent när New York-börserna stängde på fredagen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera