Annons

Facebook-chefens råd: "Var öppen och ta risker"

Facebook nordenchef Martin Ingemansson.
Facebook nordenchef Martin Ingemansson. Foto: Jack Mikrut
”I vår bransch är man hypernervös för allting. Ett nytt företag kan skala upp från några hundra till hundratals miljoner användare på några dagar.” Det sade Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson på stora scenen under Åre Business Forum.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För att stå pall i den snabbrörliga sociala medier-världen lutar sig techjätten mot sin företagskultur som bygger på fem värderingar, enligt Martin Ingemansson:

Påverkan är viktigare än insatsen

"På Facebook är vi alltid fokuserade på att lösa de största och viktigaste problemen. Det låter enkelt men vi tror att många företag slösar massa tid på annat. Hos oss behöver inte en fantastisk medarbetare bli chef bara för att göra karriär, tvärtom. Vi har många chefer som har flyttat ned till att knacka kod igen för att det är där de får störst påverkan. I karriärsutvecklingen är det viktigare att hitta styrkorna och utveckla dem snarare än svagheterna."

Läs mer: Spotifyveteran ska lära bolag bli mer innovativa

Snabbt till handling

"Många företag saknar ned när man växer och blir mer rädd för att misslyckas än att lyckas. Det blir många möten och diskussion om egentligen onödiga saker. Genom att handla snabbt så gör vi dels många saker, dels lär vi oss också av våra misstag."

Var öppen

"Vi tror att en mer öppen värld är en bättre värld. Ju mer information som delas desto bättre beslut kan man ta. Det gäller även för företag. Det kräver respekt, tillit och ansvar och det är än viktigare att tillämpa öppenhet när det går tyngre än när det går bra."

Ta risker

"För att skapa bra saker måste man ta risker. Om ni aldrig har misslyckats så är det någonting som är fel. Varannan månad sätter vi individuella mål där vi har det uttalade målet att bara uppnå hälften. Om alla anställda skulle uppnå sina mål så har vi som ledning inte varit tillräckligt djärva."

Läs mer: Fransk miljardär vill bygga världens största startup-campus 

Bygg socialt värde

"Att bygga socialt värde är det som håller oss samman som företag. Hackathons (där programmerar samlas för att programmera och inspireras av varandra under en maratonsession, reds anm.) är därför en viktig del av kulturen, och ger medarbetarna en chans att kliva ur sina roller och titta på hur de kan påverka på andra sätt. Via tjänsten Safety check fick 360 miljoner människor notifikationen att deras vänner var i säkerhet under de fruktansvärda dåden i Paris. Den skapades av några av våra ingenjörer som vid ett Hackathon efter dåden vid Boston Marathon gick samman och utvecklade tjänsten. "

Läs mer: April april: Här är techjättarnas aprilskämt 2017 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies