Hoppa till innehållet

Facebooks aktie faller efter Zuckerbergs besked

Inlägg från vänner, familj och grupper ska prioriteras framför material från medier och företag på Facebook. Nu faller företagets aktie över fem procent i förhandeln

Foto: Manu Fernandez

Sociala medie-jätten ska lyfta inlägg som bjuder in till meningsfulla konversationer, medan videos, nyheter och företagsreklam som konsumeras passivt ska komma längre ned i flödet. 

Läs mer: Facebook tänker om – vänners inlägg ska synas mer 

Efter beskedet faller företagets aktie över fem procent i förhandeln på Wall Street.

Facebooks börsvärde är motsvarande drygt 4 400 miljarder kronor.

”Vi tror att vi för tillfället överskattar en aning hur mycket tid människor tillbringar på vår plattform och underskattar hur många meningsfulla dialoger de har med andra människor”, säger Adam Mosseri, Facebooks vice vd till CNN.

Bakom beslutet finns studier som visar att användarnas "välmående" främjas mer av att interagera med vänner och familj än att passivt läsa artiklar eller titta på videor, skriver grundaren Mark Zuckerberg i ett Facebook-inlägg.

Förändringen kan komma att skaka om medier och företag som förlitar sig på Facebook — och dess två miljarder användare varje månad — för att distribuera sitt material.

Adam Mosseri säger att mediers material kommer att fortsätta att värdesättas, men att ansvaret ligger hos dem att skapa innehåll som genererar konversationer om de vill öka sina chanser att synas.

Men det är inte första gången nätjätten lovar att prioritera vänner och familj — redan i juni 2016 gick de ut med samma besked.

Nu är det dock del av en större förändring. Enligt Zuckerberg är hans personliga mål för 2018 att fokusera på att "laga" problem på plattformen efter ett år där fejkade nyheter, inblandning i utländska val, filterbubblor och beroende av sociala medier har diskuterats.

(TT/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera