Annons

Facebook i myndighetssamtal om att lansera kryptovaluta

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg. Foto: TT.
Facebook uppges vilja lansera en egen kryptovaluta. Tanken är att de digitala pengarna ska användas för transaktioner och e-handel på techjättens olika plattformar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook förhandlar med USA:s finansmarknadsmyndighet Commodity Futures Trading Comission, CFTC, om att lansera en digital valuta. Det rapporterar Financial Times.

Facebooks sägs vilja skapa den nya valutan för att underlätta transaktioner mellan användare på Facebooks två stora meddelandeappar Messenger och Whatsapp. Tanken är att det ska gå snabbare att överföra pengar till sina vänner och sin familj.

Ett annat tänkbart användningsområde sägs vara för den växande e-handeln på Facebook och Instagram.

Än så länge befinner sig Facebooks projekt i ett tidigt stadium, enligt CFTC.

”Vi är väldigt intresserade av att veta mer. Men vi kan bara agera när vi fått en ansökan, och i dag har vi ingen sådan framför oss”, säger myndighetschefen Christopher Giancarlo till Financial Times.

I maj startade Facebook ett bolag i Schweiz, med fokus på blockkedjor och betalningar samt dataanalys och investeringar. Projektet sägs ha 50 anställda och leds av flera tidigare anställda på fintechjätten Paypal.

Den digitala valutan ska vara kopplad till dollarkursen, enligt Financial Times. Således kommer Facebooks valuta inte riskera lika stora svängningar som andra kryptovalutor, till exempel bitcoin.

Enligt tidigare uppgifter är Facebooks plan att lansera kryptoprojektet lansera under tredje kvartalet i år.

Allt fler stora sociala medie-bolag vill lansera egna bank- och transaktionstjänster för att stänga ute tredjeparter från sina plattformar och kapitalisera på nätbetalningar.

Det handlar till exempel om att bygga egna digitala plånbokslösningar för direktbetalningar och Klarna-liknande konsumentlån. Med Swish-liknande tjänster kan bolagen också ta kontroll över transaktionsflödena i sina populära meddelandeappar.

(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies