Hoppa till innehållet

Facebook i nytt blåsväder kring politisk annonsering

Facebook har ännu en gång hamnat i blåsväder kring politisk annonsering på dess sociala medieplattformar. För andra gången i ordningen har nu generalåklagaren i delstaten Washington stämt bolaget på grund av kampanjmaterial där det inte framgått avsändare.

Facebooks vd Mark Zuckerberg när han vittnade i Washington 2018 om riktade kampanjer mot amerikanska väljare.
Facebooks vd Mark Zuckerberg när han vittnade i Washington 2018 om riktade kampanjer mot amerikanska väljare.Foto: Alex Brandon

Sedan amerikanska underrättelsetjänsters konstaterande om att Ryssland finansierade desinformativa påverkansoperationer på Facebook för att driva osäkra väljare mot att rösta på Donald Trump under presidentvalet 2015 har det sociala mediet varit i korselden rörande den politiska annonseringen.

Nu har Washingtons generalåklagare, Bob Ferguson, stämt bolaget efter att myndigheten hittat flera annonser som anses bryta mot delstatens kampanjfinansieringslagar, något som även varit fallet tidigare i Washington. 

2018 resulterade en liknande stämning i att Facebook fick betala böter. Kort därefter beslutade Facebook att inte längre tillåta lokala politiska annonser, utan bara sådana som rörde nationalpolitiska frågor. 

För att bringa klarhet i frågan upprättade Facebook ”Ad Library”, en databas där annonser gjordes sökbara, och det är just här generalåklagaren gjort nedslag. Facebook lyfte fram arkivet som en hörnsten i arbetet mot desinformation på plattformarna, men har kritiserats hårt och från flera håll för att annonsarkivet varit undermåligt. 

Bland annat har franska regeringens utredare funnit mängder av buggar i arkivets gränssnitt. It-forskare vid New York-universitetet konstaterade efter en studie att arkivet var ”trasigt”.

Enligt generalåklagare Bob Ferguson har Facebook sålt hundratals annonser till minst 161 delstatspolitiska aktörer sedan 2018 – dessutom i strid med det sociala mediets egen policy.

Flera andra sociala medier- och plattformsbolag som Snapchat, Twitter, Reddit och Google har lanserat liknande öppna annonsarkiv på senare tid för att bidra till ökad demokratisk transparens kring den politiska annonsering som väntas inför höstens presidentval i USA.

Den federala polismyndigheten FBI har – likt EU gjorde inför förra vårens EU-parlamentsval – varnat för att Ryssland inte slutat med påverkansoperationer online för att destabilisera västs demokratier.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera