Annons

Facebook i nytt blåsväder kring politisk annonsering

Facebooks vd Mark Zuckerberg när han vittnade i Washington 2018 om riktade kampanjer mot amerikanska väljare.
Facebooks vd Mark Zuckerberg när han vittnade i Washington 2018 om riktade kampanjer mot amerikanska väljare. Foto: Alex Brandon
Facebook har ännu en gång hamnat i blåsväder kring politisk annonsering på dess sociala medieplattformar. För andra gången i ordningen har nu generalåklagaren i delstaten Washington stämt bolaget på grund av kampanjmaterial där det inte framgått avsändare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan amerikanska underrättelsetjänsters konstaterande om att Ryssland finansierade desinformativa påverkansoperationer på Facebook för att driva osäkra väljare mot att rösta på Donald Trump under presidentvalet 2015 har det sociala mediet varit i korselden rörande den politiska annonseringen.

Nu har Washingtons generalåklagare, Bob Ferguson, stämt bolaget efter att myndigheten hittat flera annonser som anses bryta mot delstatens kampanjfinansieringslagar, något som även varit fallet tidigare i Washington. 

2018 resulterade en liknande stämning i att Facebook fick betala böter. Kort därefter beslutade Facebook att inte längre tillåta lokala politiska annonser, utan bara sådana som rörde nationalpolitiska frågor. 

För att bringa klarhet i frågan upprättade Facebook ”Ad Library”, en databas där annonser gjordes sökbara, och det är just här generalåklagaren gjort nedslag. Facebook lyfte fram arkivet som en hörnsten i arbetet mot desinformation på plattformarna, men har kritiserats hårt och från flera håll för att annonsarkivet varit undermåligt. 

Bland annat har franska regeringens utredare funnit mängder av buggar i arkivets gränssnitt. It-forskare vid New York-universitetet konstaterade efter en studie att arkivet var ”trasigt”.

Enligt generalåklagare Bob Ferguson har Facebook sålt hundratals annonser till minst 161 delstatspolitiska aktörer sedan 2018 – dessutom i strid med det sociala mediets egen policy.

Flera andra sociala medier- och plattformsbolag som Snapchat, Twitter, Reddit och Google har lanserat liknande öppna annonsarkiv på senare tid för att bidra till ökad demokratisk transparens kring den politiska annonsering som väntas inför höstens presidentval i USA.

Den federala polismyndigheten FBI har – likt EU gjorde inför förra vårens EU-parlamentsval – varnat för att Ryssland inte slutat med påverkansoperationer online för att destabilisera västs demokratier.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer