Hoppa till innehållet

Facebook i ordkrig mot Apples nya krav: Skadar småföretag

Apples nya krav på transparens med appanvändares data kommer att slå hårt mot mindre företag med små resurser. Det menar Facebook som nu ifrågasätter Apples avsikter. ”De agerar konkurrenshämmande genom att använda sin kontroll över App store för att gynna deras egna resultat på bekostnad av kreatörer och småföretag”, säger Dan Levy, annonschef på Facebook. 

Apples vd Tim Cook och Facebooks grundare Mark Zuckerberg.
Apples vd Tim Cook och Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Från och med i måndags tvingar Apple alla som vill distribuera sina appar via App store att detaljerat och öppet berätta vilken information om användaren som hämtas in. Enligt techjätten handlar det om ett försök att ge användare mer kontroll över personlig data, och att stärka nätintegriteten. 

Nu stärker Facebook sin röst i den klagokör som menar att de nya kraven sätter käppar i hjulet för mindre företag. Detta eftersom att kraven gör det svårare att skräddarsy annonser, då den ökade öppenheten anses göra användare mer tveksamma till att dela med sig av personlig data.  

Dan Levy, annonschef på Facebook, kallade till en pressträff på tisdagskvällen där han bland annat misstänkliggjorde Apples avsikter. 

”Handlar detta verkligen om nätintegritet, eller är det något annat som ligger bakom?”, frågade han sig, och tillade:

”Faktumet är, oavsett intentionen, att Apple har mycket att vinna genom att påtvinga dessa krav. Apple tjänar redan mer än 50 miljarder dollar via App store, och med dessa förändringar kommer de att tjäna ännu mer.”

Han syftar på att Apple i och med förändringen kan komma att ta betalt för App store, och att techjättens retorik om ökad transparens bör ses i skenet av detta. Samtidigt menar han att Apples nya policy i grunden säger att riktad annonsering inte går att förena med nätintegritet, en uppfattning som Facebook inte delar. 

Men värst av allt, enligt Dan Levy, är att kraven kommer att bli förödande för mindre företag med en begränsad annonsbudget.   

”Förändringen har en massiv påverkan för kreatörer och apputvecklare som erbjuder kostnadsfritt innehåll. De förlitar sig på riktade annonser för att tjäna pengar och om de inte kan monetärisera på sitt innehåll genom effektiv annonsering kommer två saker att ske”, sade han, och fortsatte: 

”Det första är att de kommer att försöka hitta andra sätt att överleva, till exempel att låsa sitt innehåll mot betalning genom prenumerationer. Det andra är att de helt enkelt går omkull.”

Enligt Facebook är risken för försäljningstapp stor för mindre företag. Småföretagare har sett tapp på över 60 procent i sin försäljning i genomsnitt för varje dollar de spenderat på annonser när de inte kunnat använda telefondata för att hitta sina kunder via Facebook, enligt en studie som plattformen själv har gjort.

Facebook, som i huvudsak är en annonsdriven plattform, kommer däremot klara sig väl, enligt Dan Levy. Han menar att plattformen redan har tagit höjd för Apples nya krav och att deras annonsintäkter inte kommer att påverkas. 

Apple, å sin sida, anser att kravet på en ”innehålldeklaration” möjliggör för användare att ta mer informerade beslut kring personlig data. Samtidigt anser bolaget att användare måste veta om och godkänna att deras data kan hamna i händerna på ett företag.  

I början av nästa år planerar Apple att ställa ytterligare krav på att Iphone-användare själva ska få bestämma om företag får kartlägga deras användarmönster eller ej. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera