Hoppa till innehållet

Facebook i Sverige bjöd personal på Summerburst – blev upptaxerade

Facebooks svenska dotterbolag drog vid tre tillfällen av för höga representationskostnader för anställda och utomstående. Totalt har Skatteverket upptaxerat bolaget med en halv miljon kronor.

Musikfestivalen Summerburst 2017 och en blågul Facebook-logga från företagets svenska kontor.
Musikfestivalen Summerburst 2017 och en blågul Facebook-logga från företagets svenska kontor.Foto: TT och Jonas Eng (Di).

Ett av Facebooks svenska dotterbolag blev i fjol upptaxerat med en halv miljon kronor efter att ha bokfört felaktiga avdrag på dryg 2 miljoner kronor.

Bolaget, Facebook Sweden AB, drog av för höga kostnader för representation, redovisade en gåva på ett felaktigt sätt och tog på sig kostnader som hörde till ett annat Facebook-ägt svenskt bolag, Pinnacle Sweden AB. Det visar ett omprövningsbeslut från Skatteverket som Di Digital har tagit del av.

Missen har till viss del att göra med bolagets representation. Totalt rör det sig om 122 000 kronor i kostnader spridda över tre tillfällen: musikfestivalen Summerburst, en sammankomst på Berns i Stockholm och extern representation på Clarion Hotel i samband med fotbolls-EM 2016.

Läs mer: Svenskar rusar till spelspärr – tusentals har stängt av sig

Facebook Sweden har vid dessa tillfällen inte angivit vilka som har deltagit i evenemangen, vilket Skatteverket kräver. Dessutom överstiger kostnaderna för mat och dryck myndighetens schablonbelopp. Därför skriver Skatteverket ner Facebooks avdrag från 122 000 kronor till 38 000 kronor.

Merparten av upptaxeringen har att göra med flera kostnader för radioutrustning, nätutbyggnad vid Facebooks datacenter i Luleå och skatterådgivningstjänster för totalt drygt 2 miljoner kronor.

Dessa fakturor är ställda till Pinnacle Sweden AB, som driver Facebooks datacenter i Luleå, men redovisades av Facebook Sweden AB. Det fanns vid den här tiden ingen rätt till koncernbidrag mellan Facebook Sweden AB och Pinnacle Sweden AB, skriver myndigheten.

Läs mer: Här är Facebooks nya Sverigekontor 

Den sista anmärkningen gäller en gåva på 100 000 kronor från Facebook Sweden till den ideella föreningen Surfa Lugnt, som främjar sunda digitala vanor bland unga. Pengarna skulle bekosta ett seminarium i riksdagen men får enligt Skatteverket inte bokföras som en sponsorutgift. Detta eftersom Surfa Lugnt inte erbjöd någon konkret motprestation som har att göra med Facebooks verksamhet.

Facebooks datacenterbolag Pinnacle Sweden omsatte 2,6 miljarder kronor under 2017, med en vinst på 184 miljoner kronor. Facebook Sweden omsatte under samma år 114 miljoner kronor.

Di Digital har sökt Facebook för en kommentar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera