Ett av Facebooks svenska dotterbolag blev i fjol upptaxerat med en halv miljon kronor efter att ha bokfört felaktiga avdrag på dryg 2 miljoner kronor.
Bolaget, Facebook Sweden AB, drog av för höga kostnader för representation, redovisade en gåva på ett felaktigt sätt och tog på sig kostnader som hörde till ett annat Facebook-ägt svenskt bolag, Pinnacle Sweden AB. Det visar ett omprövningsbeslut från Skatteverket som Di Digital har tagit del av.
Missen har till viss del att göra med bolagets representation. Totalt rör det sig om 122 000 kronor i kostnader spridda över tre tillfällen: musikfestivalen Summerburst, en sammankomst på Berns i Stockholm och extern representation på Clarion Hotel i samband med fotbolls-EM 2016.
Läs mer: Svenskar rusar till spelspärr – tusentals har stängt av sig
Facebook Sweden har vid dessa tillfällen inte angivit vilka som har deltagit i evenemangen, vilket Skatteverket kräver. Dessutom överstiger kostnaderna för mat och dryck myndighetens schablonbelopp. Därför skriver Skatteverket ner Facebooks avdrag från 122 000 kronor till 38 000 kronor.
Merparten av upptaxeringen har att göra med flera kostnader för radioutrustning, nätutbyggnad vid Facebooks datacenter i Luleå och skatterådgivningstjänster för totalt drygt 2 miljoner kronor.
Dessa fakturor är ställda till Pinnacle Sweden AB, som driver Facebooks datacenter i Luleå, men redovisades av Facebook Sweden AB. Det fanns vid den här tiden ingen rätt till koncernbidrag mellan Facebook Sweden AB och Pinnacle Sweden AB, skriver myndigheten.
Läs mer: Här är Facebooks nya Sverigekontor
Den sista anmärkningen gäller en gåva på 100 000 kronor från Facebook Sweden till den ideella föreningen Surfa Lugnt, som främjar sunda digitala vanor bland unga. Pengarna skulle bekosta ett seminarium i riksdagen men får enligt Skatteverket inte bokföras som en sponsorutgift. Detta eftersom Surfa Lugnt inte erbjöd någon konkret motprestation som har att göra med Facebooks verksamhet.
Facebooks datacenterbolag Pinnacle Sweden omsatte 2,6 miljarder kronor under 2017, med en vinst på 184 miljoner kronor. Facebook Sweden omsatte under samma år 114 miljoner kronor.
Di Digital har sökt Facebook för en kommentar.