Hoppa till innehållet

Facebook köper bildplattform för 4 miljarder

Techjätten Facebook slår till med ett uppköp mitt under coronakrisen. 

Giphys medgrundare Alex Chung och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Giphys medgrundare Alex Chung och Facebooks vd Mark Zuckerberg.Foto: Bloomberg/TT.

Facebook har tecknat avtal om att förvärva Giphy, en populär plattform för att dela GIF-bilder och animerade stickers. Det bekräftar bolaget i ett blogginlägg. 

Enligt källor till nyhetssajten Axios betalade it-bjässen cirka 400 miljoner dollar, eller 4 miljarder kronor.

Uppköpet är logiskt, eftersom ungefär 50 procent av Giphys trafik redan kommer från Facebook-ägda bolag och tjänster: så som Facebook, Messenger, Whatsapp och Instagram.

Facebook kommer att primärt integrera tjänsten i Instagram. Giphy ska dock fortsatt agera under eget varumärke. 

Parterna ska ha samtalat redan före coronakrisen, enligt Axios.

Giphy är baserat i New York och har rest totalt cirka 150 miljoner dollar i riskkapital sedan starten 2013.

Bolaget grundades av Alex Chung och Jace Cooke.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera