Hoppa till innehållet

Apparna låg nere rekordlänge: ”Ber om ursäkt”

Facebook, Instagram och Whatsapp hade omfattande problem som pågick i ett dygn. Nu kan bolaget tvingas återbetala sina annonsörer. 

Facebook, Instagram och Whatsapp låg alla nere i nära ett dygn.
Facebook, Instagram och Whatsapp låg alla nere i nära ett dygn.Foto: TT

På onsdagen och torsdagen drabbades Facebook, Instagram och Whatsapp av koncernens längsta driftstopp hittills.

Användare över hela världen hade svårt att komma åt tjänsterna och sajten Downdetector.com mottog tusentals klagomål i minuten. Rapporterna kom från Europa, Nordamerika, Sydamerika och Japan. 

Facebooks aktie föll med nära 2 procent när handeln öppnade på torsdagen. I förhandeln kring 13.30 på fredagen hade aktien backat med ytterligare drygt 1 procent.

Först efter ett dygn kommenterade Facebook saken och verkade då antyda att det inte rörde sig om någon så kallad ”distributed denial of service”-attack, utan om en flytt mellan servrar.

”En serverkonfigureringsfråga försvårade för de som ville komma åt våra produkter och tjänster. Vi är 100 procent tillbaka i drift och ber om ursäkt för allt besvär”, skrev bolaget.

Facebook öppnar nu för att återgälda annonsörer vars kan ha påverkats av svackan.

”Vi undersöker fortfarande de övergripande konsekvenserna, inklusive möjliga återbetalningar till annonsörer.”

Driftstoppet pågick i omkring 24 timmar. Det längsta uppehållet innan dess uppstod 2008, rapporterar CNET.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera