Annons

Facebook lanserar ny funktion – ska konkurrera med Youtube och Netflix

Facebooks verksamhetschef Sheryl Sandberg.
Facebooks verksamhetschef Sheryl Sandberg. Foto: David Paul Morris
De som använder Facebook för att skapa och sprida tv-innehåll kommer snart att kunna hålla i tävlingar, frågesporter och omröstningar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook inför nya funktioner på sin plattform där användarna ska bli mer delaktiga i videor som skapas både av andra användare och av företag. På så vis hoppas man kunna konkurrera med företag som Youtube och Netflix.

"Vi tror inte att tittande på filmklipp behöver vara passivt och att många typer av traditionella underhållningsformat – från tävlingsprogram till 'reality-tv' till manusbaserat innehåll – kan uppfinnas på nytt med utgångspunkt i gemenskap", säger Facebook i ett uttalande.

Läs mer: Här är Facebooks nya Sverigekontor 

Företaget har redan börjat satsa på originalinnehåll. Ett exempel är ett samarbete med nyhetssajten Buzzfeed, där tittare utmanas att kliva utanför sin så kallade filterbubbla och gissa vad personer tycker i olika sammanhang i sociala medier.

Man har också inlett ett samarbete med bland annat CNN, Fox News, ABC News och Univision för att skapa ett nyhetsprogram.

( TT / Di Digital )

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies