Annons

Facebook avslöjar miljardintäkter i Sverige – men duckar skatt

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg, tillsammans med bolagets svenskspråkiga sociala medie-plattform.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg, tillsammans med bolagets svenskspråkiga sociala medie-plattform. Foto: TT.
I slutet av 2017 lovade Mark Zuckerberg att Facebook skulle sluta skeppa iväg sina vinster från Europa. Men trots en kraftig intäktsökning i sitt svenska dotterbolag i fjol betalar Facebook fortfarande bara 6,8 miljoner kronor i skatt på sin annonsaffär.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Precis som många andra techjättar har Facebook länge undvikit att bokföra intäkter från sina svenska kunder i Sverige. I stället har kunderna fakturerats av Facebook-koncernens dotterbolag på Irland.

Orsaken är att komma åt ett mycket avancerat och lukrativt, men fortfarande lagligt, skatteupplägg som kallas för ”Double Irish”. EU-kommissionen har tidigare kommit fram till att bolag som Facebook, Google och Amazon bara betalar en effektiv skattesats på 9,5 procent i Europa.

Läs mer: Google flyttade 204 miljarder kronor till paradisö – för att undvika skatt 

Under 2018 valde dock Facebook att för första gången redovisa delar av sina annonsintäkter i det svenska dotterbolaget Facebook Sweden AB. 

Omsättningen steg kraftigt i fjol till 758 miljoner kronor, från 113 Mkr året innan, enligt ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av.

”Från den 1 juli 2018 gick vi över till en återförsäljarstruktur, som innebär att intäkter från våra stora svenska kunder bokförs i Sverige, och all beskattningsbar vinst det resulterar i omfattas av den svenska bolagsskatten”, skriver en talesperson på Facebook i ett mejl till Di Digital.

Det var i slutet på 2017 som vd:n och grundaren Mark Zuckerberg meddelade att Facebook skulle börja redovisa delar av sina annonsintäkter i länder där bolaget har lokala säljkontor. Beslutet skulle öka transparensen kring bolaget, hette det, och kom som ett svar på den kritik som lagstiftare i Europa hade riktat mot skatteupplägget.

Läs mer: Facebook ska börja skatta på annonser i Sverige 

Men omsättningen från Facebooks så kallade självbetjäningsplattform, varifrån miljoner småföretag köper annonsutrymme, bokförs alltjämt på Irland. Enligt uppgifter till Di Digital står denna del för merparten av Facebooks annonsintäkter.

Därmed är det fortfarande oklart hur stor andel av sina annonsörer som Facebook nu väljer att fakturera genom sitt svenska dotterbolag. Bokslutet indikerar dock att Facebook hade årliga intäkter på 1,5 miljarder kronor i Sverige i fjol från utvalda kunder.

Det nya upplägget, med den kraftiga omsättningsökningen som följd, har heller inte påverkat den nätta skatt som Facebook betalar i Sverige. 

Vinsten äts nämligen upp av en helt ny kostnadspost kallad ”köpta tjänster”, som uppgick till nästan 600 Mkr. Längre ner i årsredovisningen skriver Facebook att 91 procent av inköpen under fjolåret gjordes från andra bolag i den egna koncernen, vilket innebär att pengarna stannat i techjättens ägo.

”Det handlar om kostnader som en tjänsteleverantör helt enkelt inte kommer undan. Till den här summan räknas kostnader kopplade till att skapa och driva en plattform för över 2 miljarder människor, genom till exempel produktdesign, verktyg för annonsörer, serverkostnader och fortsatt innovation”, säger en talesperson på Facebook.

Resultatet efter finansiella poster landade därmed på drygt 15 Mkr, i linje med året innan. Vinstmarginalen i det svenska dotterbolaget blev ungefär 2 procent, vilket kan jämföras med cirka 40 procent på koncernnivå under fjolåret.

Det bidrog i sin tur till att Facebooks svenska skattekostnader i själva verket sjönk från 6,9 till 6,8 Mkr mellan 2017 och 2018.

Fotnot: Facebook-koncernen driver ett av sina globala datacenter i Luleå genom ett annat bolag, Pinnacle Sweden. Det betalade 63 Mkr i bolags- och energiskatt under 2018, enligt den senaste årsredovisningen.

Denna text har efter publicering kompletterats med kommentarer från Facebook.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer