Hoppa till innehållet

Facebook lovar hjälpa tidningar öka prenumerationerna

Facebooks vd Mark Zuckerberg lanserar ett projekt för att hjälpa nyhetsorganisationer att få fler prenumeranter. Alla pengar från prenumerationerna ska gå till nyhetsorganisationerna själva. 

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.

Facebook har lanserat Facebook Journalism Project som är ett försök att hjälpa nyhetsorganisationer att få fler prenumeranter. Det uppger vd Mark Zuckerberg i ett inlägg på Facebook.

Det handlar inledningsvis om en mindre satsning som involverar ett litet antal publikationer. 

”Vi planerar att starta med en liten grupp av amerikanska och europeiska publikationer senare i år och få höra på feedbacken”, sade Mark Zuckerberg.

Enligt uppgift ska alla pengar från prenumerationen att gå till nyhetsorganisationerna och därmed lämna Facebook lottlösa. Det skriver nyhetsbyrån Finwire.

Nyhetsbyrån kunde tidigare i veckan också informera om hur Google jobbar med nya verktyg i syfte att sälja fler prenumerationer åt nyhetsorganisationerna. 

Läs mer: Ajdå, Blocket – snart börjar Facebook Marketplace med bilförsäljning 

Nyhetsorganisationer och deras publicister har länge varit frustrerade över att medan de hämtar trafiken till internet så är det it-jättarna som får dela på reklamintäkterna. Den främsta intäktskällan för nyhetsorganisationerna har istället varit att förlita sig på prenumerationer.

Att man inte längre tänker acceptera det framgick av beskedet från News Media Alliance i förra månaden. Medlemsförbundet som representerar cirka 2 000 nyhetsorganisationer sade att man avser inleda förhandlingar med bland andra Google och Facebook om att de ska börja erbjuda mer stöd inom digital prenumeration och delning av intäkter och kunddata.

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera