Hoppa till innehållet

Facebook öppnar dörren för svenska Nepa

I ett ovanligt samarbete tillåter Facebook Stockholmsbolaget Nepa ta del av jättens information om annonser och kundvanor. Nepas aktie stiger kraftigt på börsen.

Nepas finanschef P-O Westerlund (tv) och vd Fredrik Östgren. Foto: Joey Abrait
Nepas finanschef P-O Westerlund (tv) och vd Fredrik Östgren. Foto: Joey AbraitFoto: Joey Abrait

”Det är fantastiskt att bli utvald. Vi är den första partnern utanför USA”, berättar Fredrik Östgren.

Han är vd och medgrundare på Nepa (NTL), ett bolag som arbetar med dataanalys och konsulttjänster, bland annat för reklamköp på internet.

Vid sidan av kundundersökningar och paneldiskussioner, använder bolaget så kallad big data för att förstå kunders beteende.

”Det handlar om hur man optimerar sina investeringar i reklam”, säger Fredrik Östgren, som tillägger att digital marknadsföring växer mycket snabbt men samtidigt skapar nya behov när det gäller förståelse och analys.

Läs mer: Uppgifter: Google bygger serverhall i Sverige 

Nepa, som har sitt huvudkontor på Södermalm i Stockholm, har också vuxit snabbt.

Efter att flera gånger ha korats till Gasellbolag av Di, tog bolaget steget till Stockholmsbörsens småbolagslista First North under förra året.

Sedan dess har aktien gått starkt, om än med en kraftig nedgång i år.

Under 2016 ökade omsättningen med nästan 20 procent till 184,4 miljoner kronor, men lönsamheten uteblev.

Det har inte hindrat marknaden från en saftig värdering. Börsvärdet ligger på 735 Mkr.

Sedan tidigare räknas Coop, Spotify (NTL), brittiska BBC och flygbolaget SAS till kunderna. Nu hoppas Nepa på en rejäl skjuts från Facebook.

Eftersom det sociala nätverket och den helägda bildtjänsten Instagram växer så snabbt som annonsplats, växer också bolagets betydelse som annonsör.

”Facebook har gott självförtroende”, säger bolagets vice vd P-O Westerlund, som är övertygad om att reklamköp hos det sociala nätverket kan få stor effekt.

”De skapar hög avkastning, men Facebook har svårt att nå ut med det.”

Läs mer: Facebook bygger ut serverpark i Sverige

Samarbetet med Nepa innebär att det svenska bolaget får tillgång till Facebooks data, vilket innebär stora mängder svårtillgänglig information om digitalt beteende. Fredrik Östgren säger att det ger bolaget unika möjligheter att analysera reklamköp.

”Det här gör att vår produkt blir väldigt stark”, säger han och fortsätter:

”För första gången kan annonsörer använda Nepa för att se hur digital marknadsföring fungerar i verkligheten. Det har varit ett svart hål tidigare.”

Efter klockan 13.30 hade Nepas aktie stigit med 6,8 procent på Stockholmsbörsen till 13,25 kronor. (Följ kursen här.)

Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera