”Det är fantastiskt att bli utvald. Vi är den första partnern utanför USA”, berättar Fredrik Östgren.
Han är vd och medgrundare på Nepa (NTL), ett bolag som arbetar med dataanalys och konsulttjänster, bland annat för reklamköp på internet.
Vid sidan av kundundersökningar och paneldiskussioner, använder bolaget så kallad big data för att förstå kunders beteende.
”Det handlar om hur man optimerar sina investeringar i reklam”, säger Fredrik Östgren, som tillägger att digital marknadsföring växer mycket snabbt men samtidigt skapar nya behov när det gäller förståelse och analys.
Läs mer: Uppgifter: Google bygger serverhall i Sverige
Nepa, som har sitt huvudkontor på Södermalm i Stockholm, har också vuxit snabbt.
Efter att flera gånger ha korats till Gasellbolag av Di, tog bolaget steget till Stockholmsbörsens småbolagslista First North under förra året.
Sedan dess har aktien gått starkt, om än med en kraftig nedgång i år.
Under 2016 ökade omsättningen med nästan 20 procent till 184,4 miljoner kronor, men lönsamheten uteblev.
Det har inte hindrat marknaden från en saftig värdering. Börsvärdet ligger på 735 Mkr.
Sedan tidigare räknas Coop, Spotify (NTL), brittiska BBC och flygbolaget SAS till kunderna. Nu hoppas Nepa på en rejäl skjuts från Facebook.
Eftersom det sociala nätverket och den helägda bildtjänsten Instagram växer så snabbt som annonsplats, växer också bolagets betydelse som annonsör.
”Facebook har gott självförtroende”, säger bolagets vice vd P-O Westerlund, som är övertygad om att reklamköp hos det sociala nätverket kan få stor effekt.
”De skapar hög avkastning, men Facebook har svårt att nå ut med det.”
Läs mer: Facebook bygger ut serverpark i Sverige
Samarbetet med Nepa innebär att det svenska bolaget får tillgång till Facebooks data, vilket innebär stora mängder svårtillgänglig information om digitalt beteende. Fredrik Östgren säger att det ger bolaget unika möjligheter att analysera reklamköp.
”Det här gör att vår produkt blir väldigt stark”, säger han och fortsätter:
”För första gången kan annonsörer använda Nepa för att se hur digital marknadsföring fungerar i verkligheten. Det har varit ett svart hål tidigare.”
Efter klockan 13.30 hade Nepas aktie stigit med 6,8 procent på Stockholmsbörsen till 13,25 kronor. (Följ kursen här.)