Annons
Facebook sänker priset på sitt VR-set Oculus Rift för att lägga sig på konkurrenternas nivå.

Facebook rear ut sin Oculus Rift

Fysisk träning ska ge starkare digitala samarbeten SPONSRAT AV Tata Consultancy Services

Facebooks grundare Mark Zuckerberg säger sig vilja hjälpa statliga myndigheter fastställa vad som hände under valet 2016, då Donald Trump valdes till USA:s president.

Facebook överlämnar annonser med ryska kopplingar

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.

Ikea storsatsar på elbilar

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone

Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Facebook rear ut sin Oculus Rift

Facebook sänker priset på sitt VR-set Oculus Rift för att lägga sig på konkurrenternas nivå.
Facebook sänker priset på sitt VR-set Oculus Rift för att lägga sig på konkurrenternas nivå. Foto: Oculus.
Facebook sänker priset på sitt VR-headset Oculus Rift till halva originalpriset. Med sänkningen hoppas man kunna locka över kunder från konkurrenterna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook sänker priset för sin virtual reality-headset och medföljande styrkontroller för att kunna attrahera mer kunder, rapporterar Reuters.

Jason Rubin, som är innehållschef på den Facebookägda VR-enheten Oculus Rift, uppgav att det nya priset för bolagets VR-set och dess Touch-styrkontroller blir på 399 dollar, motsvarande 3 370 kronor. Det är fortfarande mer än dubbelt så mycket som konkurrenten Samsung Gear VR kostar.

Läs även: Samsung Gear leder VR-racet 

Enligt bolaget kommer headsetet enbart att var på rea under de närmaste sex veckorna, men tyder på att bolaget inte har sålt så många VR-sets som man trott. Oculus Rift kostade initialt 798 dollar men sänktes till 598 dollar i mars. 

När Facebook förvärvade Oculus och dess anställda för tre miljarder dollar år 2014 spådde Mark Zuckerberg att deras och liknande headset skulle bli en del av vardagen för miljarden människor. I samband med att produkten inte har blivit den succé bland konsumenterna som man trott har man nu valt att göra en till priskorrigering nedåt.

Ett av problemen som Facebook och konkurrenterna möter är att VR-seten än så länge har väldigt lite innehåll att locka nya spelare med. 

Läs även: Här är bolagen som vinner på VR-hajpen 

Med sänkningen kommer Facebook att matcha priset hos konkurrenten Play Station VR. Detsamma kan inte sägas för taiwanesiska HTC Vive som fortsätter att säljas för närmare 800 dollar.  


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post