Annons

Nya användare strömmar in till Facebook – trots skandalen

Facebooks vd, styrelseordförande och grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks vd, styrelseordförande och grundare Mark Zuckerberg. Foto: Nam Y. Huh
Facebooks intäkter var bättre än väntade under det första kvartalet 2018. Runt 70 miljoner nya användare strömmade också in till plattformen, trots dataläckan i färskt minne, med kraftigt växande annonsintäkter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan mitten på mars har Facebook befunnit sig i skottgluggen efter att data från 87 miljoner användare läckt till analysföretaget Cambridge Analytica, som senare använde informationen i mindre smickrande sammanhang.

Så här långt har skandalen dock inte satt några spår i Facebooks siffror. Under det första kvartalet 2018 uppgick nämligen de totala intäkterna till knappt 12 miljarder dollar, nästan 5 procent över analytikernas förväntningar.

Techjättens nettovinst landade samtidigt på cirka 5 miljarder dollar under perioden, en förbättring med 63 procent sedan första kvartalet 2017.

”Trots att vi har stått inför viktiga utmaningar har våra affärer fått en stark start på 2018”, skriver Mark Zuckerberg, vd och grundare, i rapporten.

Facebooks försäljning består nästan uteslutande av annonsintäkter. Tur är kanske då att annonsörerna ser ut att ha fortsatt förtroende för plattformen, trots att vissa stora bolag vädrat sitt missnöje mot Mark Zuckerberg. På årsbasis stiger reklamintäkterna nämligen med 50 procent till 11,8 miljarder dollar.

Läs mer: Twitter slår förväntningarna inför Facebooks rapport – men backar på börsen 

Efter skandalen mobiliserade sig privatpersoner på andra sociala medier under parollen "Delete Facebook", där de uppmanade andra användare att radera sina konton. Men anseendet ser ändå inte ut att ha skadats avsevärt hos allmänheten.

Under årets tre första månader ökade antalet månatliga användare, MAU, med runt 70 miljoner. Därmed har totalsiffran stigit från 2,13 miljarder vid årsskiftet till nuvarande 2,20. Användartillväxten var i linje med analytikernas förväntningar, om än något lägre än mellan de senaste kvartalen.

Intäkterna per användare ökade till 5,53 dollar, upp 30 procent jämfört med samma period i fjol, tack vare en särskilt stark tillväxt för Facebook i Europa och i Asien-Stillahavsregionen.

Dataskandalen rullades annars upp vid en obekväm tidpunkt för Facebook. Redan under sista kvartalet i fjol sjönk antalet dagligen aktiva konton i USA och Kanada, som är företagets mest lönsamma marknad, från 185 till 184 miljoner. 

Det var första gången i bolagets historia som Facebook drabbades en negativ tillväxt på någon marknad under ett enskilt kvartal. Men även på denna punkt repade sig Facebook under inledningen på 2018 och såg en återhämtning till 185 miljoner användare.

Läs mer: Ödesvecka väntar för techjättarna 

Facebooks starka rapport är bara den senaste i ledet bland de stora amerikanska techjättarna. Streamingtjänsten Netflix, Googles moderbolag Alphabet och mikrobloggen Twitter har samtliga redovisat siffror över förväntan under senaste veckan.

Facebooks rapport presenterades efter börsens stängning på Wall Street sent på onsdagen, svensk tid, där bolaget stängde runt nollstrecket. I efterhandeln steg dock aktien med uppemot 6 procent.

En brasklapp i sammanhanget är att Cambridge Analytica-skandalen avslöjades den 17 mars, då bara två veckor återstod av rapportperioden ifråga. Trots detta har flera analytiker hävdat att rapporten skulle kunna ge en indikation om hur stor skada dataläckan haft på företaget.

Läs mer: Krisexperten om Zuckerberg: "Såg ut att gå på ångestdämpande" 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer