Hoppa till innehållet

Nya användare strömmar in till Facebook – trots skandalen

Facebooks intäkter var bättre än väntade under det första kvartalet 2018. Runt 70 miljoner nya användare strömmade också in till plattformen, trots dataläckan i färskt minne, med kraftigt växande annonsintäkter.

Facebooks vd, styrelseordförande och grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks vd, styrelseordförande och grundare Mark Zuckerberg.Foto: Nam Y. Huh

Sedan mitten på mars har Facebook befunnit sig i skottgluggen efter att data från 87 miljoner användare läckt till analysföretaget Cambridge Analytica, som senare använde informationen i mindre smickrande sammanhang.

Så här långt har skandalen dock inte satt några spår i Facebooks siffror. Under det första kvartalet 2018 uppgick nämligen de totala intäkterna till knappt 12 miljarder dollar, nästan 5 procent över analytikernas förväntningar.

Techjättens nettovinst landade samtidigt på cirka 5 miljarder dollar under perioden, en förbättring med 63 procent sedan första kvartalet 2017.

”Trots att vi har stått inför viktiga utmaningar har våra affärer fått en stark start på 2018”, skriver Mark Zuckerberg, vd och grundare, i rapporten.

Facebooks försäljning består nästan uteslutande av annonsintäkter. Tur är kanske då att annonsörerna ser ut att ha fortsatt förtroende för plattformen, trots att vissa stora bolag vädrat sitt missnöje mot Mark Zuckerberg. På årsbasis stiger reklamintäkterna nämligen med 50 procent till 11,8 miljarder dollar.

Läs mer: Twitter slår förväntningarna inför Facebooks rapport – men backar på börsen 

Efter skandalen mobiliserade sig privatpersoner på andra sociala medier under parollen "Delete Facebook", där de uppmanade andra användare att radera sina konton. Men anseendet ser ändå inte ut att ha skadats avsevärt hos allmänheten.

Under årets tre första månader ökade antalet månatliga användare, MAU, med runt 70 miljoner. Därmed har totalsiffran stigit från 2,13 miljarder vid årsskiftet till nuvarande 2,20. Användartillväxten var i linje med analytikernas förväntningar, om än något lägre än mellan de senaste kvartalen.

Intäkterna per användare ökade till 5,53 dollar, upp 30 procent jämfört med samma period i fjol, tack vare en särskilt stark tillväxt för Facebook i Europa och i Asien-Stillahavsregionen.

Dataskandalen rullades annars upp vid en obekväm tidpunkt för Facebook. Redan under sista kvartalet i fjol sjönk antalet dagligen aktiva konton i USA och Kanada, som är företagets mest lönsamma marknad, från 185 till 184 miljoner. 

Det var första gången i bolagets historia som Facebook drabbades en negativ tillväxt på någon marknad under ett enskilt kvartal. Men även på denna punkt repade sig Facebook under inledningen på 2018 och såg en återhämtning till 185 miljoner användare.

Läs mer: Ödesvecka väntar för techjättarna 

Facebooks starka rapport är bara den senaste i ledet bland de stora amerikanska techjättarna. Streamingtjänsten Netflix, Googles moderbolag Alphabet och mikrobloggen Twitter har samtliga redovisat siffror över förväntan under senaste veckan.

Facebooks rapport presenterades efter börsens stängning på Wall Street sent på onsdagen, svensk tid, där bolaget stängde runt nollstrecket. I efterhandeln steg dock aktien med uppemot 6 procent.

En brasklapp i sammanhanget är att Cambridge Analytica-skandalen avslöjades den 17 mars, då bara två veckor återstod av rapportperioden ifråga. Trots detta har flera analytiker hävdat att rapporten skulle kunna ge en indikation om hur stor skada dataläckan haft på företaget.

Läs mer: Krisexperten om Zuckerberg: "Såg ut att gå på ångestdämpande" 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera