Annons

Facebook säkrar AR-skärmar till techglasögon – Apple ute ur leken

Brittiska Plessey utvecklar AR-skärmar med mikro-LED-lampor. Foto: Press
Brittiska Plessey utvecklar AR-skärmar med mikro-LED-lampor. Foto: Press
Facebook har ingått ett partnerskap med brittiska Plessey Semiconductors som tillverkar AR-skärmar – ett bolag som Apple ska ha tittat på att köpa.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) Just nu tampas de flesta bolag med coronakrisen. Men på Facebook har man resurser att höja blicken och satsa på en värld där smarta glasögon för förstärkt verklighet, AR, slår igenom. 

Facebook har kommit överens med AR-skärmtillverkaren Plessey Semiconductors om att köpa allt som det brittiska bolaget producerar. Det rapporterar The Information som också har två källor som säger att Apple skulle ha tittat närmare på Plessey, vilket är ett av få bolag som tillverkar skärmar för AR. 

Avtalet tyder på att Facebook ska använda skärmarna för att tillverka glasögon riktade mot konsumenter – som man kan titta igenom och som har AR-teknik för att förstärka verkligheten med digitala element runtomkring.

I januari varje år brukar Facebooks vd Mark Zuckerberg skriva ett inlägg om de utmaningar han har satt upp för sig själv under det kommande året. I år frångick han trenden och gav sig istället på att förutse hur världen och hans eget liv kommer att se ut 2030.

En av de saker han förutsåg var att VR- och AR-glasögon kommer att slå igenom under det kommande decenniet. Mark Zuckerberg talar i egen sak då jätten har investerat stora pengar i utvecklingen.

Han skriver bland annat att glasögonen kan hjälpa människor att vara närvarande varsomhelst, vilket till exempel skulle kunna överbrygga sociala skillnader som ökade huspriser och geografiska möjligheter.

Läs också: Mark Zuckerberg: ”Techglasögon slår igenom det här decenniet”

Den första rapporten om att Facebook jobbar på att ta fram ett par glasögon för förstärkt verklighet kom i oktober 2018. I september i fjol ska bolaget ha startat ett projekt som går under kodnamnet Orion, och målet är att lansera en produkt mellan 2023 och 2025. Man har också ingått ett partnerskap med glasögonbolaget Ray-Bans moderbolag Luxottica för designen av glasögonen.

Facebook säger i ett uttalande till The Information att man vill bygga ”ett utseende på glasögonen som får prylar att smälta bort så att vi kan vara mer närvarande med våra vänner, familjer och omgivningar”.

För att säkra den framtida tillgången på skärmar till glasögonen har Facebook kommit överens med Plessey om att licensera det brittiska bolagets teknik. Eventuellt kan Facebook ha försökt att köpa Plessey, men det skulle i så fall kunna leda till regulatoriska problem.

Techjätten jobbar också vidare med att utveckla Oculus AI:s VR-headset, ett bolag som techjätten förvärvade 2014. Andra som har släppt AR-headset är Microsoft och Magic Leap, men än så länge har inte försäljningen av produkterna till den breda massan tagit fart.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer