Hoppa till innehållet

Facebook säkrar AR-skärmar till techglasögon – Apple ute ur leken

Facebook har ingått ett partnerskap med brittiska Plessey Semiconductors som tillverkar AR-skärmar – ett bolag som Apple ska ha tittat på att köpa.

Brittiska Plessey utvecklar AR-skärmar med mikro-LED-lampor. Foto: Press
Brittiska Plessey utvecklar AR-skärmar med mikro-LED-lampor. Foto: Press

(Di Digital/Silicon Valley) Just nu tampas de flesta bolag med coronakrisen. Men på Facebook har man resurser att höja blicken och satsa på en värld där smarta glasögon för förstärkt verklighet, AR, slår igenom. 

Facebook har kommit överens med AR-skärmtillverkaren Plessey Semiconductors om att köpa allt som det brittiska bolaget producerar. Det rapporterar The Information som också har två källor som säger att Apple skulle ha tittat närmare på Plessey, vilket är ett av få bolag som tillverkar skärmar för AR. 

Avtalet tyder på att Facebook ska använda skärmarna för att tillverka glasögon riktade mot konsumenter – som man kan titta igenom och som har AR-teknik för att förstärka verkligheten med digitala element runtomkring.

I januari varje år brukar Facebooks vd Mark Zuckerberg skriva ett inlägg om de utmaningar han har satt upp för sig själv under det kommande året. I år frångick han trenden och gav sig istället på att förutse hur världen och hans eget liv kommer att se ut 2030.

En av de saker han förutsåg var att VR- och AR-glasögon kommer att slå igenom under det kommande decenniet. Mark Zuckerberg talar i egen sak då jätten har investerat stora pengar i utvecklingen.

Han skriver bland annat att glasögonen kan hjälpa människor att vara närvarande varsomhelst, vilket till exempel skulle kunna överbrygga sociala skillnader som ökade huspriser och geografiska möjligheter.

Läs också: Mark Zuckerberg: ”Techglasögon slår igenom det här decenniet”

Den första rapporten om att Facebook jobbar på att ta fram ett par glasögon för förstärkt verklighet kom i oktober 2018. I september i fjol ska bolaget ha startat ett projekt som går under kodnamnet Orion, och målet är att lansera en produkt mellan 2023 och 2025. Man har också ingått ett partnerskap med glasögonbolaget Ray-Bans moderbolag Luxottica för designen av glasögonen.

Facebook säger i ett uttalande till The Information att man vill bygga ”ett utseende på glasögonen som får prylar att smälta bort så att vi kan vara mer närvarande med våra vänner, familjer och omgivningar”.

För att säkra den framtida tillgången på skärmar till glasögonen har Facebook kommit överens med Plessey om att licensera det brittiska bolagets teknik. Eventuellt kan Facebook ha försökt att köpa Plessey, men det skulle i så fall kunna leda till regulatoriska problem.

Techjätten jobbar också vidare med att utveckla Oculus AI:s VR-headset, ett bolag som techjätten förvärvade 2014. Andra som har släppt AR-headset är Microsoft och Magic Leap, men än så länge har inte försäljningen av produkterna till den breda massan tagit fart.

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera