Den här veckan vill Facebook tjusa utvecklare på sin årliga utvecklarkonferens F8 i San Jose, Kalifornen. Och med sina över 1,8 miljarder användare har bolaget stort inflytande i utvecklarvärlden.
Grundaren och vd:n Mark Zuckerberg inledde F8 på temat alternativa verkligheter. Han intog scenen i sin vanliga uniform – grå t-shirt och jeans – och la ut orden om bolagets satsningarna på bland annat augmented reality, virtual reality och förbättringar i chattbot-plattformen i Messenger.
Facebooks nya ”Camera Effects Platform” är en utveckling av ”Facebook Camera” med filter, ramar och olika effekter (lika Snapchats) som lanserades för en månad sedan. Den nya plattformen har AR-funktioner där utvecklare kan skapa olika filter, effekter och 3D-objekt för Facebook Camera. Den är också anpassad är att fungera med hårdvara, som olika AR-glasögon i framtiden.
Facebook har på senare tid kritiserats för att kopiera Snapchats olika funktioner, med både filter och så kallade ”stories” där användarna kan lägga upp liveklipp. Mark Zuckerberg menar dock att dessa inslag bara är en del av plattformen, som användarna bara har fått se en bråkdel av.
Bakom kameraplattformen står bland annat 13th Lab, det svenska bolaget som Facebook köpte upp 2015.
The secret behind #fbf8 Camera as a platform for AR? The Swedish @13thlab team, part of the @creandum family, acquired by FB some time back! pic.twitter.com/jmIbMNSyZA
— Fredrik Cassel (@_fredrik) 19 april 2017
På F8 presenterade Mark Zuckerberg även en ny social VR-produkt, Spaces, i form av en virtuell värld där användarna kan träffas genom avatarer. Det låter ungefär som en mer avancerad och verklighetsbaserad version av gamla Second Life, som några av oss säkert minns från hajpen för tio år sedan.
Facebook vill göra VR-upplevelsen till en gruppaktivitet med Spaces, där användarna kan chatta, prata, rita och titta på videoklipp tillsammans genom Facebooks VR-glasögon Oculus Rift.
Spaces är Facebooks första försök att integrera VR-glasögonen i sin grundplattform, tre år efter uppköpet av Oculus AI, och det kommer säkerligen fler. Men Facebook vill också finnas på andra VR-plattformar med Spaces och inte bara Oculus Rift, vilket tyder på en öppen VR-strategi.
Oculus wants you to feel the future, Facebook wants you to feel familiar pic.twitter.com/qzuDIdz2Ww
— Lucas Matney (@Lucas_Matney) 18 april 2017
En annan av Facebooks lanseringar på F8 var en flik i Messenger som låter användare upptäcka nya chattbotar. Botar är enkelt förklarat artificiell intelligens i form av digitala assistenter som vi kan använda för olika tjänster. Det kan handla om att boka resor, läsa nyheter och spela spel.
Det var för ett år sedan som Facebook släppte sin botplattform för utvecklare och sedan dess har det tagits fram 100 000 botar för Messenger. Problemet är dock att det är svårt att hitta dem.
Det vill Facebook råda bot på med genom en flik med populära botar, QR-koder som kopplar en direkt till en bot och en chattfunktion – ”chat extensions”, där man kan använda botar direkt i konversationer på Messenger. Det kan till exempel handla om att boka hotell och flygresor tillsammans.
Här listar Facebook alla nyheter hittills från F8.
Läs också: Därför pratar alla plötsligt om botar
Här inleder Mark Zuckerberg F8: