Hoppa till innehållet

Facebook släpper lathund för att upptäcka "fake news"

Facebook har börjat annonsera i brittiska papperstidningar för att lära läsarna hur de kan identifiera falska nyheter.

Foto: Facebook
Foto: Facebook

Allt sedan det amerikanska valet i november förra året har Facebook varit föremål för en intensiv debatt kring spridningen av falska nyheter på nätverket.  Bolaget har genomfört en rad åtgärder för att komma till rätta med problemet. Bland annat genom att försöka märka falska nyheter i USA.

Läs även: Facebook öppnar dörren för svenska Nepa

Snart går Storbritannien till val – och där har Facebook nu börjat köra annonser i stora tidningar som The Times, The Guardian och Daily Telegraph för att lära läsarna hur de kan upptäcka falska nyheter. Det skriver BBC.

BBC noterar även att valet att annonsera i papperstidningar kan reflektera att medelåldern hos Facebooks användbarbas ökar.

I sin utbildningsinsats, som även finns på den egna sajten, listar Facebook tio punkter som läsarna bör ha i bakhuvudet när de surfar på Facebook:

– Var skeptisk kring rubriker
– Titta noggrant på adressen
– Undersök källan
– Var uppmärksam på ovanlig formatering
– Tänk på bilderna, kolla datumet
– Kolla bevisen,
– Kolla på annan rapportering
– Är artikeln ett skämt?,
– Vissa artiklar är medvetet falska (satir)

Facebook har dessutom meddelat att de tagit bort tiotusentals falska Facebook-konton och förändrat sin algoritm för att minska spridningen av sådant som skulle kunna vara "fake news".

Läs även: Facebooks tillväxttåg fortsätter – aktien sjunker

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera