Annons

Facebooks problem syns inte i siffrorna – aktien rusade

Foto: Marcio Jose Sanchez
Facebook gjorde ett starkt sista kvartal i fjol. Sociala mediejätten överträffade förväntningarna och växte annonsintäkterna med hela 30 procent.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under det senaste året har avslöjandena kring Facebook avlöst varandra. Det inleddes med Cambridge Analytica-skandalen som uppdagades i mars 2018, och fortsatte bland annat med att Facebook hackades i september och rapporter om att bolaget gett andra företag tillgång till användares personliga information.

De många kontroverserna kring Facebook syns dock inte i det senaste resultatet. Det trots att vd Mark Zuckerberg tidigare varnat för avtagande intäkter. 

Dels beroende på satsningarna i tjänsten Stories på Facebooks olika plattformar, där tillväxten i intäkterna inte var given. Men också för att bolaget behöver inrikta sig på att lösa olika integritetsfrågor på plattformen.

Läs också: Facebook tar bort hundratals falska sidor med ursprund i Ryssland 

Facebook redovisade en vinst per aktie på 2,38 dollar för det fjärde kvartalet 2018, vilket enligt Wall Street Journal är en rekordsiffra. Marknaden hade väntat sig 2,19 dollar.

Omsättningen landade på 16,9 miljarder dollar, vilket var något högre än snittprognosen på 16,4 miljarder. Det innebär en ökning på 30 procent jämfört med motsvarande kvartal året innan. 

93 procent av intäkterna kommer från mobilannonsering och annonsaffärerna på Instagram ökade särskilt. Totalt har Facebook 7 miljoner aktiva annonsörer, varav 2 miljoner i Stories där användare postar korta videoklipp och foton.

Antalet aktiva användare på Facebook per månad uppgick till 2,32 miljarder, en ökning på totalt 9 procent jämfört med motsvarande kvartal under föregående år. På den viktiga USA-marknaden stod dock användartillväxten still. 

Totalt antal användare sammantaget för de olika tjänsterna, Facebook, Messenger, Whatsapp och Instagram, var 2,7 miljarder. En ökning från 2,6 miljarder under föregående kvartal.

"Vi har fundamentalt ändrat hur vi driver vårt bolag för att kunna fokusera på de största sociala problemen, och vi investerar mer för att kunna bygga nya och inspirerande sätt för människor att nå varandra", sa Mark Zuckerberg i ett uttalande om kvartalsrapporten.

Under ett efterföljande samtal med analytiker tryckte han på några olika områden som Facebook prioriterar. Det handlar bland annat om integritetsproblemen som den sociala mediejätten står inför samt att bolaget ska bli mer transparent gentemot sina användare.

Mark Zuckerberg sa också att Facebook fortsätter att fokusera på att småbolag ska kunna växa genom plattformen. 

När kvartalssiffrorna kom sent på onsdagskvällen svensk tid rusade aktien med över 12 procent i efterhandeln.

Facebook-aktien nådde sin topp i juli 2018 på 218 dollar, men sedan dess har bolaget tappat 31 procent i börsvärde. Från årets början har dock trenden vänt och kursen har ökat med 13 procent. 

Läs även: Facebook tvingar politiker att registrera sig

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies