Annons

Facebook ställer in efter coronaviruset

Människor med munskydd i Kina och Facebooks företagslogga.
Människor med munskydd i Kina och Facebooks företagslogga. Foto: TT.
Efter utbrottet av coronaviruset väljer Facebook att ställa in en konferens med över förväntade 4 000 besökare. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Antalet bekräftade fall av coronaviruset uppgår nu till knappt 70 000 och dödsfallen har stigit till över 1 500 sedan utbrottet i Kina.

Oron över smittorisken förde med sig att den stora årliga mobilmässan i Barcelona, även kallad Mobile World Congress, ställdes in efter att många företag hoppat av.

Ett av de företag som drog tillbaka sin medverkan var Facebook. 

Läs mer: Coronaviruset orsakar strömavhopp från mobilmässan i Barcelona 

Nu väljer techjätten att ställa in en egen marknadsföringskonferens som de skulle ha anordnat den 9 mars i San Francisco.

”Som en ren säkerhetsåtgärd så har vi ställt in vår globala marknadsföringskonferens med hänvisning till de tilltagande hälsoriskerna med coronaviruset” säger en talesperson på Facebook till nyhetsbyrån Reuters. 

Konferensen skulle ha pågått i tre dagar och prognosen var att över 4 000-5 000 människor väntades delta. 

Enligt lokaltidningen San Francisco Chronicle går staden nu miste om intäkter på 11 miljoner dollar, eller 105 miljoner kronor.

Tidigare har andra techbolag som Google och Amazon temporärt stängt ned lokala kontor i Kina och begränsat sitt resande till landet. 

Läs mer: Svenska duons andningsmasker slutsålda efter coronaviruset 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer