Annons

Facebook tänker om – vänners inlägg ska synas mer

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg Foto: Marcio Jose Sanchez
Familj och vänner ska synas mer i användarnas flöden – och företag och varumärken mindre. Det meddelar Facebook-grundaren Mark Zuckerberg. "Vi känner ett ansvar för att se till att våra tjänster inte bara är roliga att använda, utan också är bra för folks välmående”, skriver han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Vinstmaskinen Facebooks storägare, grundare och vd Mark Zuckerberg meddelar att det sociala nätverket ska stuva om i nyhetsflödet, själva kärnan i det sociala nätverket.

I ett inlägg på plattformen skriver Zuckerberg att användarna kan förvänta sig att se fler inlägg från sina vänner, och färre från företag. 

"Vi känner ett ansvar för att se till att våra tjänster inte bara är roliga att använda, utan också är bra för folks välmående”, skriver Mark Zuckerberg i inlägget.

De inlägg från företag som ska visas ska syfta till att uppmana meningsfull interaktion mellan människor, enligt Zuckerberg som dessutom skriver att bolaget började arbeta åt det här hållet redan förra året men att det kommer att ta månader innan det nya fokuset slår igenom på alla produkter.

"Vi har fått feedback från användare att innehåll från företag, varumärken och media tränger ut personliga stunder som får oss att närma oss varandra”, skriver Facebook-grundaren.

Mark Zuckerberg är medveten om att den tid som användarna tillbringar på Facebook kan minska till följd av åtgärderna. Enligt Financial Times tillbringar amerikanska användare i snitt 50 minuter per dag i Facebooks appar. 

Måttet följs av investerare eftersom det finns ett samband mellan det och antalet annonser användarna kan se, vilket påverkar Facebooks finanser.

Men Mark Zuckerberg skriver att han är villig att ta den risken.

”Om vi gör det rätta så tror jag att det är bra för samhället och för vår affär långsiktigt”, skriver han.

Många medier kan påverkas av att det sociala nätverket med två miljarder användare per månad vrider om nyhetsflödet. Enligt Pew Research läser 45 procent av alla vuxna amerikaner nyheter genom sajten.

Ekonomiskt går Facebook som tåget. Tredje kvartalet förra året skrevs omsättningen till 85 miljarder kronor, en ökning med 49 procent jämfört med året innan. Vinsten hamnade på drygt 39 miljarder kronor.

Läs även: Vinstfesten fortsätter – men har techjättarna hamnat i en framgångsfälla? 

Men det sociala nätverkets påverkan på både användarnas välmående och samhällets utveckling har det senaste året allt mer hamnat under luppen.

Kritik mot att Facebook cyniskt utnyttjar användarna har bland annat kommit inifrån.

Sean Parker, som var med och byggde upp Facebook, berättade i slutet av förra året att han var orolig över vad Facebook blivit och vad tjänsten gör med folks psyke.

"Tankeprocessen som låg bakom byggandet av dessa applikationer, där Facebook var den första, handlade om: Hur kan vi konsumera så mycket av din tid och uppmärksamhet som möjligt?", sade han i en intervju med Axios.

Ytterligare en tidigare Facebook-anställd, Chamath Palihapitiya, som började på företaget 2007 och hade en chefspost inom användartillväxt, vände sig förra året mot företaget.

"Den kortsiktiga, dopamin-drivna rundgång som vi har skapat förstör hur samhället fungerar”, sade han i en intervju och syftade på online-interaktioner som drivs av gilla-markeringar. I samma intervju tillade han dock att han tycker att Facebook till absolut största del gör gott för världen.

Läs mer: Facebook-profilen kritisk till bolaget han var med att skapa 

Även politiskt har Facebook kritiserats. Några dagar efter ett senatsförhör i höstas om Facebook och Googles roll i Rysslands påstådda påverkan på presidentvalet lovade han att Facebook ska anställa 10 000 personer som ska fokusera på säkerhet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies