Datafirman Aggregateiq stängs av från Facebook efter uppgifter om att datafirman i likhet med Cambridge Analytica missbrukat användarinformation, rapporterar National Observer. Aggregateiq har kopplats ihop med brexit-kampanjen och ska enligt uppgift ha fått 4,6 miljoner dollar för sitt arbete för nej-sidan i brexit-omröstningen.
Läs mer: 87 miljoner användare drabbades av Facebook-läckan
Visselblåsaren Christopher Wylie uppgav förra månaden att han hjälpte till att skapa Aggregateiq när han arbetade för Cambridge Analyticas moderbolag SCL. Datafirman å andra sidan förnekar allt samröre med både Cambridge Analytica eller dess moderbolag. De tillägger också att de alltid har varit kanadensiskt ägt samt bedriver en laglig verksamhet.
Uppgifterna kommer i kölvattnet av den växande skandalen kring analysfirman Cambridge Analytica. Persondata från runt 87 miljoner Facebook-konton uppges ha läckt till analysfirman, som använde informationen för att manipulera politiska valkampanjer. Data från drygt 55 000 svenska Facebook-användare har identifierats i läckan.
Läs mer: 55 000 svenska Facebook-användare drabbade av läckan
Facebook meddelar att de framöver kommer att verifiera vilka som står bakom politiska annonser i syfte att begränsa extern valpåverkan, rapporterar AFP. Facebooks vd Mark Zuckerberg uppger att ändringen medför flera tusen nya arbetstillfällen och ska införas innan det amerikanska mellanårsvalet i november i år.
"Vi anser att när du besöker en sida eller ser en annons på Facebook, bör det vara klart vem det kommer ifrån", uppger Facebook.
Annonsörer ska förbjudas att lägga ut politiska annonser tills de har auktoriserats genom att bekräfta identitet och plats.
Facebooks uttalande sker mot bakgrund av ett kommande kongressförhör med Mark Zuckerberg nästa vecka gällande Cambridge Analytica-skandalen.
Läs mer: Facebook lovar bättring
( Finwire / Di Digital )