Annons

Facebook tar sig an Amazon – lanserar gratis e-handel

Foto: Marcio Jose Sanchez
Facebook ger företag möjligheten att gratis starta e-handel direkt på Facebook och Instagram. Vd:n Mark Zuckerberg tror att det även kan ge en skjuts till annonssidan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook lanserar funktionen Shops, där företag kan lägga upp produkter till försäljning och dela dem direkt på sin Facebook-sida och sitt Instagram-konto. 

Tjänsten är gratis och innebär att man kan ladda upp alla sina produkter, istället för att lista dem en och en som det har sett ut hittills. 

På sikt kommer man också att kunna sälja produkter direkt i Facebooks meddelandetjänster Whatsapp, Messenger och Instagram Direct, samt även tagga produkter i livesändningar.

Facebook är beroende av småföretag för sina annonsintäkter, en kategori som har fått ta en stor smäll under coronakrisen. Under en livesändning om Shops sa Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg att tjänsten även kan driva annonsförsäljning till.

”Vår affärsmodell är annonser, så istället för att ta betalt av företag för Shops, så vet vi att om Shops är värdefull för företag så kommer de överlag vilja köpa fler annonser. Så småningom kommer vi att tjäna pengar på det sättet”, sa Mark Zuckerberg.

Facebook testar också en utcheckningsfunktion för e-handeln, som man har bjudit in utvalda företag till. I den genomförs transaktioner direkt på plattformen, medan användare som klickar på produkter från Shops landar på en sida utanför Facebook för att avsluta köpet.

Läs också: Facebook-aktien rusade: ”April var mer stabilt”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer