Hoppa till innehållet

Facebook tar sin Youtube-konkurrent till Sverige

Den sociala nätverksjätten Facebook rullar ut sin videotjänst "Watch" globalt. I september kommer Youtube-utmanaren till Sverige.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg.
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg.Foto: David Paul Morris

Videotjänsten, som är en utmanare till Google-ägda Youtube, gör det möjligt för plattformens användare att bland annat ta del av tv-serier och videor direkt via Facebook.

"Watch" lanserades i USA under 2017 med det uttalade målet att utmana etablerade aktörer på området. 

Antalet amerikaner som tittar över en minut på rörligt material i Watch har ökat till 50 miljoner per månad, enligt Facebooks biträdande produktchef Fidji Simo.

Läs mer: Amazons plan: Twitch ska döda Youtube 

Först ut att få ta del av videotjänsten i Europa är Storbritannien och Irland, där den lanseras i veckan. Först i september lanseras tjänsten i Sverige samt i länder som Norge, Tyskland och Spanien.

Affärsmodellen på Facebooks "Watch" är att berättigade innehållsskapare kan börja tjäna pengar genom reklampauser i sitt delade material.

Villkoren kommer att bli densamma som för videoskaparna i USA, 55 procent av de automatiserade annonsintäkterna går till upphovsmakaren medan resterande 45 procent hamnar i Facebooks ficka.

Läs mer: Facebook lovar 100 procent förnybart till 2020 

Under den korta tid videotjänsten har funnits har den klarat av att locka många tittare till vissa av programmen. Några stora attraktioner har varit livesändningarna av sportinnehållet med golfturneringen PGA Tour och Major League Baseball.

Framöver avser techjätten att satsa på ett starkare utbud kring "Watch" i form av nya program, bland annat med fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo och skådespelerskan Catherine Zeta Jones.

(TT/Finwire/Di Digital)

Läs mer: Facebook förlorar toppchef – går till Netflix 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera