Annons

Facebook tvärvänder – ska bli mer privat

Mark Zuckerberg vittnade inför amerikanska kongressen under våren 2018.
Mark Zuckerberg vittnade inför amerikanska kongressen under våren 2018. Foto: Andrew Harnik/AP
Efter kontroverserna öppnar nu Mark Zuckerberg för mer kryptering och slutna kretsar på Facebook.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook är uppbyggt på principen att användarna öppet ska dela med sig av sig själva.

Nu flaggar företagets medgrundare och vd Mark Zuckerberg för att den sociala plattformen ska bli mer privat.

”De senaste 15 åren har Facebook och Instagram hjälpt till att sammanföra människor med vänner, grupper och intressen i den digitala motsvarigheten till ett torg. Men folk vill allt oftare knyta kontakt privat eller i den digitala motsvarigheten till ett vardagsrum”, skriver Zuckerberg i ett blogginlägg.

Till saken hör att Mark Zuckerberg också har planer för våra vardagsrum. Den nya videochattkameran Portal samlar data på samma sätt som Messenger, visade det sig under hösten 2018.

Nu öppnar Facebooks vd för att tillåta tidsbegränsade inlägg och delningar, och för fler möjligheter till krypterad kommunikation i olika former.

Läs mer: Facebooks problem syns inte i siffrorna – aktien rusade 

Vändingen kommer efter ett 2018 där Facebook-ägda Whatsapps grundare båda lämnade bolaget.

Whatsapps grundare ska enligt medieuppgifter under flera år ha drivit frågan om kryptering internt och föredragit att ta betalt av kunderna istället för att visa reklam.

"Folk ska kunna vara bekväma med att vara sig själva, och ska inte behöva oroa sig över att det de delar ska komma tillbaka och skada dem senare", skriver Mark Zuckerberg.

Enligt den 34-årige mångmiljardären ska Facebook – som skakats av flera skandaler kring läckt information de senaste åren – bli bättre på att skydda användarnas data.

"Det finns även en växande oro att tekniken centraliserar makten till regeringar och företag som vårt", skriver han.

(TT/Di Digital)

Läs mer: Facebook arbetar på egen kryptovaluta 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies