Hoppa till innehållet

Facebook tvärvänder – ska bli mer privat

Efter kontroverserna öppnar nu Mark Zuckerberg för mer kryptering och slutna kretsar på Facebook.

Mark Zuckerberg vittnade inför amerikanska kongressen under våren 2018.
Mark Zuckerberg vittnade inför amerikanska kongressen under våren 2018.Foto: Andrew Harnik/AP

Facebook är uppbyggt på principen att användarna öppet ska dela med sig av sig själva.

Nu flaggar företagets medgrundare och vd Mark Zuckerberg för att den sociala plattformen ska bli mer privat.

”De senaste 15 åren har Facebook och Instagram hjälpt till att sammanföra människor med vänner, grupper och intressen i den digitala motsvarigheten till ett torg. Men folk vill allt oftare knyta kontakt privat eller i den digitala motsvarigheten till ett vardagsrum”, skriver Zuckerberg i ett blogginlägg.

Till saken hör att Mark Zuckerberg också har planer för våra vardagsrum. Den nya videochattkameran Portal samlar data på samma sätt som Messenger, visade det sig under hösten 2018.

Nu öppnar Facebooks vd för att tillåta tidsbegränsade inlägg och delningar, och för fler möjligheter till krypterad kommunikation i olika former.

Läs mer: Facebooks problem syns inte i siffrorna – aktien rusade 

Vändingen kommer efter ett 2018 där Facebook-ägda Whatsapps grundare båda lämnade bolaget.

Whatsapps grundare ska enligt medieuppgifter under flera år ha drivit frågan om kryptering internt och föredragit att ta betalt av kunderna istället för att visa reklam.

"Folk ska kunna vara bekväma med att vara sig själva, och ska inte behöva oroa sig över att det de delar ska komma tillbaka och skada dem senare", skriver Mark Zuckerberg.

Enligt den 34-årige mångmiljardären ska Facebook – som skakats av flera skandaler kring läckt information de senaste åren – bli bättre på att skydda användarnas data.

"Det finns även en växande oro att tekniken centraliserar makten till regeringar och företag som vårt", skriver han.

(TT/Di Digital)

Läs mer: Facebook arbetar på egen kryptovaluta 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera