Annons

Facebook utreder abonnemangstjänst fri från reklam

Mark Zuckerberg under utvecklarkonferensen F8 i början av maj.
Mark Zuckerberg under utvecklarkonferensen F8 i början av maj. Foto: Marcio Jose Sanchez
Facebook har genomfört en marknadsundersökning för att se om det finns ett intresse hos användarna att betala för att slippa reklamen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook går, trots skandalen kring Cambridge Analytica, som tåget. När senaste kvartalsrapporten släpptes i förra veckan var det över analytikernas förväntningar: intäkter på 12 miljarder dollar.

Trots att företaget håvar in pengar via annonser tittar man nu även på en abonnemangsbaserad variant av social nätverket. Det rapporterar Bloomberg News med hänvisning till källor. 

Den nya tjänsten ska vara fri från annonser och intäkterna ska komma endast från abonnemanget. En rejäl kursändring för hur Facebook fungerar i dag.

Bolagets intäkter på 41 miljarder dollar under 2017 kom i princip enbart via annonser riktade mot användare. Bolaget har undersökt abonnemangslösningar förut men kanske är det just dataskandalen som fått företaget att tänka om och ta upp bollen igen. 

Under de två femtimmarsmanglingarna inför amerikanska kongressen i april sa Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg att det alltid kommer finnas en gratisvariant av Facebook.

Enligt Bloombergs källor är projektet fortfarande bara i utvärderingsfasen och det är inte alls säkert att Facebook går vidare med det. Facebook har avböjt att kommentera.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies