Hoppa till innehållet

Facebook vill ta reda på vad du tjänar och vart du är på väg

Facebooks dataläcka har skapat stora rubriker och företagets övervakning av användarna oroar många. Ett flertal pantentansökningar avslöjar hur bolaget vill ta reda på ännu mer om sina användare.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg.Foto: Esteban Felix

Just nu ligger Facebook i skottgluggen efter skandalen där data om 87 miljoner användare läckt till analysföretaget Cambridge Analytica, som anställdes av Donald Trump under presidentvalskampanjen 2016.

Läs mer: 87 miljoner användare drabbades av Facebook-läckan 

Många har oroats av företagets sofistikerade sätt att utvinna så mycket information om användarna som möjligt. Information som visats sig gå till aktörer man kanske inte helt och hållet sympatiserar med.

Läs mer: Facebook-läckan: Det här har hänt 

Trots det fortsätter företaget att utveckla än mer förfinade sätt att få reda på mer om dig som användare. Och det finns en del ansökningar för patent på tekniker, som efter den enorma dataläckan nog kan få folk att höja på ögonbrynen.

Ansökningarna betyder inte att Facebook vill eller kommer vilja använda teknikerna om de skulle få patent på dem. Men de visar vilka möjligheter som finns i och med den enorma mängd data företaget har tillgång till. Här är tre exempel:

Sofistikerad spårning av diskussionsämnen i forum.

Facebook vill kunna spåra innehåll genom att identifiera till exempel ord, namn och fraser. Dessutom vill man se hur ofta de används och kanske viktigast av allt: Av vem och till vilka.

Exempel som Facebook själva nämner i sin ansökan är när användare nämner politiska, juridiska och ekonomiska frågor. Även namn på politiker ska kunna identifieras och spåras av företaget. Sedan paras data ihop med demografisk information om dig som användare.

Ansökan kom in i mars 2017 och väntar på besked.

Användarna delas in i socioekonomisk klass.

Ett system ska kunna bestämma vilken socioekonomisk klass du tillhör genom att titta på data som du godkänt att Facebook får tillgång till.

Det handlar till exempel om vilken pryl du använder när du surfar, hur du använder internet (kakor) och vilka data som finns om din familjesituation och dina relationer.

Genom informationen ska algoritmen räkna ut vilken klass du tillhör utan att behöva räkna in inkomstdetaljer. Sedan ska innehållet du får ta del av på Facebook anpassas efter det.

Ansökan lämnades in i februari i år och väntar på godkännande.

Facebook vet vart du är – utan att du använder GPS.

Vi är vana att använda karttjänster och navigering när vi inte riktigt hittar dit vi ska. Även Facebook har ju platstjänster där vi till exempel kan tagga att vi varit, tagit en bild eller en video. Det krävs dock att vi godkänner att GPS:en i telefonen ska användas, att platstjänsterna är igång. 

Men nu vill Facebook använda sig av andra tekniker som kan spåra vart du är. Det handlar om tekniker som Bluetooth, WLAN via din router eller genom att läsa av det vanliga mobilnätet du vanligtvis ringer via.

Tekniken kräver inte att din mobil eller padda är påslagen för att den ska fungera. Genom att analysera till exempel vilka event du annonserat att du ska gå på, kan tekniken avgöra vart du är på väg.

Ansökan godkändes i oktober förra året.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera