Facebook redovisar en omsättning som var högre än väntat under fjärde kvartalet. Omsättningen uppgick till 12,98 miljarder dollar, en bit bättre än förväntade 12,54 miljarder, enligt Bloomberg analytikerkonsensus.
Vinsten för förra årets sista kvartal steg med 20 procent till 4,3 miljarder dollar.
Enligt bolaget uppgår de dagligen aktiva medlemmarna till 1,40 miljarder, jämfört med förväntade 1,41 miljarder.
Antalet dagligen aktiva användare i USA och Kanada föll från 185 miljoner till 184 miljoner. Enligt Techcrunch är det första gången som Facebook rapporterar en nedgång i antalet användare på någon marknad. Dessutom är USA och Kanada den viktigaste marknaden för bolagets annonser, enligt sajten.
Facebook-aktien handlades ned med över fyra procent i efterhandeln efter sämre användartal och att Mark Zuckerberg meddelat att användarna spenderar mindre tid på plattformen, i snitt drygt 2 minuter per dag och användare.
Efter några timmar återhämtade sig dock aktien och steg med drygt 1 procent efter att Facebooks finanschef sagt att han inte trodde att trenden med minskad användning skulle hålla i sig.
Läs mer: Facebook förbjuder annonser för kryptovalutor
2017 har varit ett prövande år för Facebook. Bolaget har den senaste tiden kritiserats för brist på ansvar då det kommer till hur bolaget hanterar så kallade "fake news" men även kring faktorer som hur unga användare påverkas av regelbundet användande av sociala medier.
Kritiken har tvingat bolaget att agera, vilket enligt vd Mark Zuckerberg redan satt sina spår i användarstatistiken.
"Redan förra kvartalet genomförde vi förändringar som påverkade antalet virala videor, för att säkerställa att användarna använder sin tid på ett värdefullt sätt. Totalt sett ledde våra åtgärder till att användarnas tid på Facebook minskade med 50 miljoner timmar dagligen", sade han i rapporten.
Antalet timmar motsvarar 2,14 minuter per dag och användare.
Sedan årsskiftet har det sociala nätverket lanserat en rad ytterligare åtgärder för att komma till rätta med problemen. Bland annat har man meddelat att familj och vänner ska synas mer i användarnas flöden – och företag och varumärken mindre. Bolaget förutsåg då att användare skulle tillbringa mindre tid med att slötitta på sajten, något som fick bolagets aktie att falla med runt 5 procent den aktuella dagen.
Man har även lovat att lokala nyheter ska prioriteras i användarnas flöden, en uppdatering som först kommer att introduceras för användare i USA för att sen spridas till andra länder.
Läs mer: Facebook börjar prioritera lokalnyheter
(Finwire/Di Digital)