Hoppa till innehållet

Svängigt för Facebooks aktie efter rapporten

Användarna tillbringade runt 2 minuter mindre tid på Facebooks plattform dagligen under förra årets fjärde kvartal. Det minskande användandet sänkte först bolagets aktie trots en omsättning högre än förväntat. 

Facebooks vd Mark Zuckerberg under den årliga utvecklarkonferensen F8 i april 2017
Facebooks vd Mark Zuckerberg under den årliga utvecklarkonferensen F8 i april 2017Foto: Noah Berger

Facebook redovisar en omsättning som var högre än väntat under fjärde kvartalet. Omsättningen uppgick till 12,98 miljarder dollar, en bit bättre än förväntade 12,54 miljarder, enligt Bloomberg analytikerkonsensus.

Vinsten för förra årets sista kvartal steg med 20 procent till 4,3 miljarder dollar.

Enligt bolaget uppgår de dagligen aktiva medlemmarna till 1,40 miljarder, jämfört med förväntade 1,41 miljarder.

Antalet dagligen aktiva användare i USA och Kanada föll från 185 miljoner till 184 miljoner. Enligt Techcrunch är det första gången som Facebook rapporterar en nedgång i antalet användare på någon marknad. Dessutom är USA och Kanada den viktigaste marknaden för bolagets annonser, enligt sajten.

Facebook-aktien handlades ned med över fyra procent i efterhandeln efter sämre användartal och att Mark Zuckerberg meddelat att användarna spenderar mindre tid på plattformen, i snitt drygt 2 minuter per dag och användare.

Efter några timmar återhämtade sig dock aktien och steg med drygt 1 procent efter att Facebooks finanschef sagt att han inte trodde att trenden med minskad användning skulle hålla i sig.

Läs mer: Facebook förbjuder annonser för kryptovalutor 

2017 har varit ett prövande år för Facebook. Bolaget har den senaste tiden kritiserats för brist på ansvar då det kommer till hur bolaget hanterar så kallade "fake news" men även kring faktorer som hur unga användare påverkas av regelbundet användande av sociala medier.

Kritiken har tvingat bolaget att agera, vilket enligt vd Mark Zuckerberg redan satt sina spår i användarstatistiken.

"Redan förra kvartalet genomförde vi förändringar som påverkade antalet virala videor, för att säkerställa att användarna använder sin tid på ett värdefullt sätt. Totalt sett ledde våra åtgärder till att användarnas tid på Facebook minskade med 50 miljoner timmar dagligen", sade han i rapporten.

Antalet timmar motsvarar 2,14 minuter per dag och användare.

Sedan årsskiftet har det sociala nätverket lanserat en rad ytterligare åtgärder för att komma till rätta med problemen. Bland annat har man meddelat att familj och vänner ska synas mer i användarnas flöden – och företag och varumärken mindre. Bolaget förutsåg då att användare skulle tillbringa mindre tid med att slötitta på sajten, något som fick bolagets aktie att falla med runt 5 procent den aktuella dagen. 

Man har även lovat att lokala nyheter ska prioriteras i användarnas flöden, en uppdatering som först kommer att introduceras för användare i USA för att sen spridas till andra länder. 

Läs mer: Facebook börjar prioritera lokalnyheter

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera