Intäkterna var därmed över analytikerna förväntningar på 16,5 miljarder dollar enligt Bloombergs enkät. Den justerade vinsten per aktie är dock svårare att jämföra – medan Bloombergs sammanställning indikerade konsensus runt 2,25 dollar visar en liknande mätning från Refinitiv att analytikerna väntat sig ett justerade resultat per aktie på 1,88 dollar.
Resultatet för det andra kvartalet tyngs av den förlikning som bolaget ingått med myndigheten FTC som kommunicerades tidigare på onsdagen. Enligt rapporten inkluderas juridiska kostnader om 2 miljarder dollar relaterade till förlikningen medan ytterligare 1,1 miljarder i skattekostnader relaterade till ett domstolsbeslut från juni.
Justerat för dessa kostnader skulle rörelsemarginalen ha landat på 39 procent. Nu landar den istället på 27 procent.
I samband med att beskedet kom om att bolaget skulle få en rekordbot skrev Di om varför Facebook-aktien trots det fortsätter stiga.
Antalet dagliga aktiva användare uppgick till knappt 1,6 miljarder vilket är en ökning med 8,2 procent på årsbasis. Bolaget uppskattar att 2,1 miljarder människor i snitt använder Facebook, Instagram, Whatsapp eller Messenger varje dag medan 2,7 miljarder människor uppskattas använda någon av tjänsterna dagligen.
Aktien handlades upp 1,1 procent i den ordinarie handeln inför rapportsläppet och fortsätter upp 3,5 procent i efterhandeln.
Läs mer: Centralbankerna varnar för kryptovalutor från teknikföretag som Facebook
Annonsintäkterna, som står för merparten av Facebooks intäkter, ökade med 28 procent på årsbasis till 16,6 miljarder dollar. Andelen från mobilannonser ökade från 91 procent under motsvarande period 2018 till 94 procent under årets andra kvartal.
De totala kostnaderna ökade med 66 procent eller knappt 4,9 miljarder dollar. Merparten av ökningen, närmare bestämt 3,1 miljarder, förklaras dock av de extraordinära posterna relaterade till FTC-förlikningen och skattebeslutet.