Hoppa till innehållet

Facebook skyndar långsamt med fake news i Sverige

Som ett motdrag mot dold politisk påverkan via Facebook ska användarna kunna se exakt vilka ansonsörer som riktat reklam mot dem. Men åtgärden kan dröja till efter svenska valet, uppger bolaget.

Några av Facebook- och Instagram-inläggen som amerikanska kongressen kunde koppla till ryska påverkansinsatser under amerikanska valet 2016.
Några av Facebook- och Instagram-inläggen som amerikanska kongressen kunde koppla till ryska påverkansinsatser under amerikanska valet 2016.Foto: Jon Elswick/AP

Sedan det amerikanska valet 2016 har användningen av Facebooks plattform som politiskt verktyg hamnat i blixtbelysning.

Facebook uppskattar att uppemot 150 miljoner amerikaner nåddes av politisk reklam som sponsrades av den ryska organisationen Internet Research Agency, som uppges sponsra landets trollfabriker.

Vd:n Mark Zuckerberg gick från att beskriva tanken på otillbörlig påverkan på valet som ”galen” till att i september i fjol ångra sitt uttalande.

Inför det svenska valet för Facebook en dialog med Valmyndigheten, digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Det uppger Facebooks representanter i Sverige för Di Digital.

”Facebook arbetar alltid med att stävja missbruk av våra plattformar”, säger Facebooks Sverige-chef Sam Rihani.

I Kanada genomför Facebook just nu ett test för att göra plattformens reklam mer transparent. Användarna kan med ett klick se vilka annonsörer som riktat reklam mot deras målgrupp.

Facebook kan dock inte säga när transparensen kring annonseringen på plattformen ökar i Sverige, eller hur funktionen som testas i Kanada kommer att se ut vid en bred lansering.

”Jag har i dagsläget ingen information om hur det aktiva arbetet ser ut”‚ säger Sam Rihani.

Läs mer: Så tummar Facebook på skatten i Sverige 

Inför det svenska valet har frågan om otillbörlig påverkan via de stora plattformarna nått allra högsta politiska nivå.

Nyligen uppmanade statsminister Stefan Löfven (S) utländska aktörer att hålla sig borta från den svenska valprocessen. 

”Vi vet att påverkansoperationer pågår just nu. I många rapporter har Ryssland öppet pekats ut”, sade statsministern i sitt tal på konferensen Folk och försvar i januari.

Facebook menar att arbetet inför andra val blir vägvisande för hur bolaget kommer att arbeta i Sverige.

”Det har skett en massa förändringar sedan amerikanska valet, vilket har märkts i vårt arbete inför val i Storbritannien, Norge och Frankrike.”

Läs mer: Är Facebook vår tids tobaksbolag? 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera