Sedan det amerikanska valet 2016 har användningen av Facebooks plattform som politiskt verktyg hamnat i blixtbelysning.
Facebook uppskattar att uppemot 150 miljoner amerikaner nåddes av politisk reklam som sponsrades av den ryska organisationen Internet Research Agency, som uppges sponsra landets trollfabriker.
Vd:n Mark Zuckerberg gick från att beskriva tanken på otillbörlig påverkan på valet som ”galen” till att i september i fjol ångra sitt uttalande.
Inför det svenska valet för Facebook en dialog med Valmyndigheten, digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Det uppger Facebooks representanter i Sverige för Di Digital.
”Facebook arbetar alltid med att stävja missbruk av våra plattformar”, säger Facebooks Sverige-chef Sam Rihani.
I Kanada genomför Facebook just nu ett test för att göra plattformens reklam mer transparent. Användarna kan med ett klick se vilka annonsörer som riktat reklam mot deras målgrupp.
Facebook kan dock inte säga när transparensen kring annonseringen på plattformen ökar i Sverige, eller hur funktionen som testas i Kanada kommer att se ut vid en bred lansering.
”Jag har i dagsläget ingen information om hur det aktiva arbetet ser ut”‚ säger Sam Rihani.
Läs mer: Så tummar Facebook på skatten i Sverige
Inför det svenska valet har frågan om otillbörlig påverkan via de stora plattformarna nått allra högsta politiska nivå.
Nyligen uppmanade statsminister Stefan Löfven (S) utländska aktörer att hålla sig borta från den svenska valprocessen.
”Vi vet att påverkansoperationer pågår just nu. I många rapporter har Ryssland öppet pekats ut”, sade statsministern i sitt tal på konferensen Folk och försvar i januari.
Facebook menar att arbetet inför andra val blir vägvisande för hur bolaget kommer att arbeta i Sverige.
”Det har skett en massa förändringar sedan amerikanska valet, vilket har märkts i vårt arbete inför val i Storbritannien, Norge och Frankrike.”
Läs mer: Är Facebook vår tids tobaksbolag?