Facebook tar tag i det svenska valet. Det var beskedet från bolaget när man under onsdagen presenterade vad plattformen gör för att förhindra att någon främmande makt påverkar valet den 9 september sprids.
Ett tufft jobb enligt Sean Evins, Facebooks chef för politik och regeringsfrågor i Europa, Mellanöstern och Afrika.
”Vi kan aldrig göra tillräckligt. Det vi kan göra är att försöka ligga steget före och identifiera mönster som visar att något är fel”, säger han.
Framförallt kommer Facebook lägga resurser på att informera väljare om hur valet går till och vad partierna tycker.
Läs mer: Här är partiledaren som är störst på sociala medier
Genom ett samarbete med riksdagspartierna som pågått sedan ett par veckor tillbaka får partierna fylla i var de står i sakfrågor under en flik på deras sida, något Facebook kallar "Issues tab".
I slutet av den här veckan kommer man dessutom samla alla svaren på en plats, det man kallar "Perspectives". Än så länge har dock inte alla partier fyllt i sina ståndpunkter, något de kunnat göra sedan mitten av juni, vilket förhindrat lansering tidigare.
Redan nu har Facebook lanserat en funktion som hamnar längst upp i flödet där man länkar till information på Valmyndigheten om hur valet går till. Facebook kommer också påminna väljarna i Sverige den 9 september om att det är dags att gå och rösta.
En annan viktig faktor inför valet är tillgången till fri och korrekt information. Facebooks arbete mot spridningen falska nyheter och desinformation innebär att man sedan juni arbetar med tidningen Metros Viralgranskaren för att flagga material som kan anses vara faktamässigt felaktigt.
Om en artikel som sprids flaggas så minskar synligheten med 80 procent enligt Facebook.
Läs mer: Facebooks kontroversiella experiment färgar valet i Kambodja
Förutom att informera väljer bolaget att aktivt ta bort falska användarkonton som man misstänker kan påverka valet. Det gör man genom en AI-motor som automatiskt plockar ned konton. Enligt bolaget har man lyckats plocka bort 98,5 procent av miljontals falska konton som skapades under första kvartalet 2018.
Dessutom har man 10 000 anställda globalt som arbetar med säkerheten kring konton på Facebook i dag, en personalstyrka man planerar att fördubbla nästa år.
”Ett exempel på ett mönster vi sett är att falska konton skapas och ligger vilande fram till dagen innan valet. Sedan vaknar de till liv och sprider ett meddelande om en specifik kandidat eller någon falsk nyhet som kan påverka valet”, säger Sean Evins.
Skräckexemplet för Facebook är presidentvalet i USA 2016. Bolaget agerade yrvaket när bolagets vd Mark Zuckerberg precis efter valet sa att det var "en ganska galen idé" att innehåll på Facebook skulle ha påverkat valet, ett uttalande han sedan dess fått äta upp.
Läs mer: Zuckerberg bad om ursäkt – igen
Efter presidentvalet 2016 i USA framkom att personer med kopplingar till Ryssland påverkat valet genom bland annat annonser på Facebook.
Därför har Facebook arbetat för att bli mer transparenta kring vilka annonser en sida har på plattformen. Användare kan också anmäla dem för granskning om man misstänker att annonsen bryter mot bolagets regler.
Än så länge har Facebook inte upptäckt några attacker eller påverkansoffensiver från utomstående aktörer, enligt Sean Evins som också hänvisade till att Facebook samarbetar nära med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
”Jag kan försäkra er om att vi hittills inte sett några hot från utomstående aktörer.”