Hoppa till innehållet

Facebooks löfte: "Ingen har hotat svenska valet"

Facebook presenterade i dag flera insatser man gör inför valet i Sverige den 9 september.

Facebook tar tag i det svenska valet. Det var beskedet från bolaget när man under onsdagen presenterade vad plattformen gör för att förhindra att någon främmande makt påverkar valet den 9 september sprids. 

Ett tufft jobb enligt Sean Evins, Facebooks chef för politik och regeringsfrågor i Europa, Mellanöstern och Afrika.

”Vi kan aldrig göra tillräckligt. Det vi kan göra är att försöka ligga steget före och identifiera mönster som visar att något är fel”, säger han.

Framförallt kommer Facebook lägga resurser på att informera väljare om hur valet går till och vad partierna tycker.

Läs mer: Här är partiledaren som är störst på sociala medier 

Genom ett samarbete med riksdagspartierna som pågått sedan ett par veckor tillbaka får partierna fylla i var de står i sakfrågor under en flik på deras sida, något Facebook kallar "Issues tab". 

I slutet av den här veckan kommer man dessutom samla alla svaren på en plats, det man kallar "Perspectives". Än så länge har dock inte alla partier fyllt i sina ståndpunkter, något de kunnat göra sedan mitten av juni, vilket förhindrat lansering tidigare.

Redan nu har Facebook lanserat en funktion som hamnar längst upp i flödet där man länkar till information på Valmyndigheten om hur valet går till. Facebook kommer också påminna väljarna i Sverige den 9 september om att det är dags att gå och rösta.

En annan viktig faktor inför valet är tillgången till fri och korrekt information. Facebooks arbete mot spridningen falska nyheter och desinformation innebär att man sedan juni arbetar med tidningen Metros Viralgranskaren för att flagga material som kan anses vara faktamässigt felaktigt.

Om en artikel som sprids flaggas så minskar synligheten med 80 procent enligt Facebook. 

Läs mer: Facebooks kontroversiella experiment färgar valet i Kambodja 

Förutom att informera väljer bolaget att aktivt ta bort falska användarkonton som man misstänker kan påverka valet. Det gör man genom en AI-motor som automatiskt plockar ned konton. Enligt bolaget har man lyckats plocka bort 98,5 procent av miljontals falska konton som skapades under första kvartalet 2018. 

Dessutom har man 10 000 anställda globalt som arbetar med säkerheten kring konton på Facebook i dag, en personalstyrka man planerar att fördubbla nästa år.

”Ett exempel på ett mönster vi sett är att falska konton skapas och ligger vilande fram till dagen innan valet. Sedan vaknar de till liv och sprider ett meddelande om en specifik kandidat eller någon falsk nyhet som kan påverka valet”, säger Sean Evins.

Skräckexemplet för Facebook är presidentvalet i USA 2016. Bolaget agerade yrvaket när bolagets vd Mark Zuckerberg precis efter valet sa att det var "en ganska galen idé" att innehåll på Facebook skulle ha påverkat valet, ett uttalande han sedan dess fått äta upp. 

Läs mer: Zuckerberg bad om ursäkt – igen 

Efter presidentvalet 2016 i USA framkom att personer med kopplingar till Ryssland påverkat valet genom bland annat annonser på Facebook. 

Därför har Facebook arbetat för att bli mer transparenta kring vilka annonser en sida har på plattformen. Användare kan också anmäla dem för granskning om man misstänker att annonsen bryter mot bolagets regler.

Än så länge har Facebook inte upptäckt några attacker eller påverkansoffensiver från utomstående aktörer, enligt Sean Evins som också hänvisade till att Facebook samarbetar nära med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

”Jag kan försäkra er om att vi hittills inte sett några hot från utomstående aktörer.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera