Hoppa till innehållet

Facebooks rekordtåg fortsätter

Facebook krossade återigen Wall Streets förväntningar. Omsättningen ökade med 50 procent under det senaste kvartalet och användarantalet fortsätter uppåt.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg på bolagets utvecklarkonferens F8 för några veckor sedan.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg på bolagets utvecklarkonferens F8 för några veckor sedan.Foto: TT/Eric Risberg

Facebooks kvartalsrapporter är ganska förutsägbara vid det här laget. De brukar numera innehålla rekordsiffror på alla fronter och den här gången var inget undantag.

Bolagets omsättning gick upp med hela 52 procent under det senaste kvartalet, jämfört med samma period i fjol. I dollar uppgick försäljningen till 5,38 miljarder, motsvarande över 45 miljarder svenska kronor.

Majoriteten av intäkterna kommer från mobilen, närmare bestämt 82 procent - en siffra som är 9 procent högre än under samma kvartal förra året. Men för bara några år sedan ifrågasattes det hur Facebook skulle klara av den mobila övergången.

Nettovinsten var tre gånger så hög under kvartalet och landade på 1,5 miljarder dollar.

Antal aktiva användare i nätverket varje månad är 1,65 miljarder, en ökning med 15 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Användarantalet som är aktiva på Facebook varje dag är 1,09 miljarder, vilket innebär en ökning med 16 procent.

Användarna lägger 50 minuter i nätverket varje dag.

Aktiva användare i månaden är det mått som sociala nätverk brukar använda, men Facebook är så stort att man även redovisar dagliga aktiva användare.

"Användarna lägger i snitt 50 minuter varje dag på Facebook, Messenger och Instagram", sa Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg, i ett resultatsamtal med analytiker på onsdagskvällen. 

Han sa att Instagram har 200 000 annonsörer, men hur mycket pengar Facebook drar in på fotoappen är inget man särredovisar.

Mark Zuckerberg kommenterade också bolagets satsningar på virtul reality, VR, och headsetet Oculus Rift. Han sa att han ser det som ett långsiktigt projekt snarare än något som ska generera snabba pengar.

"Det är tidigt i utvecklingen och det kommer att ta lång tid", sa han.

Läs också: Facebook lanserar plattform för botar

I samband med kvartalsrapporten framkom även att Facebooks styrelse har ställt sig bakom ett förslag om en omklassificering av bolagets aktier. Blir förslaget godkänt får aktieägare två C-aktier för en klass A- eller B-aktie.

"Vi är har ett långsiktigt fokus och det är det främsta skälet för förslaget", hävdade Mark Zuckerberg under samtalet.

Enligt kvartalsrapporten är "förslaget designat för att skapa en kapitalstruktur som bland annat kommer låta oss forsätta vara fokuserade på Mr. Zuckerbergs vision för bolaget och uppmuntra honom att fortsätta leda Facebook". 

Mark Zuckerberg har tidigare meddelat att han över tid kommer ge bort det mesta av sitt aktieinnehav till ändamål som han och sin äkta hälft Chan Zuckerberg vill stödja. Förslaget skulle kunna ge honom möjlighet att sälja en del av sina aktier utan att förlora kontrollen över Facebook.

Läs mer: Mark Zuckerberg ger bort 99 procent av sina aktier i Facebook

Facebooks aktievärde har ökat med 35 procent det senaste året. Vid förra kvartalsrapporten i slutet av januari rusade kursen för att sedan dippa tillbaka ner, men sedan dess har den gått stadigt uppåt. 

När kvartalssiffrorna kom sent på onsdagskvällen svensk tid gick kursen upp med nära 6 procent i handeln efter börsens stängning, och fortsatte klättra till närmare 9 procent.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera