Annons

Facket larmar om dåliga villkor hos matapparna

Finska Wolt, tyska Foodora och amerikanska Uber Eats har gett sig in på samma marknad i Sverige. Foto: Wolt/Press, Uber Eeats/Press, Caroline Eriksson
Finska Wolt, tyska Foodora och amerikanska Uber Eats har gett sig in på samma marknad i Sverige. Foto: Wolt/Press, Uber Eeats/Press, Caroline Eriksson
Fackförbundet Transport kritiserar anställningsvillkoren som erbjuds cykelbud för matleveranstjänster som Foodora, Wolt och Uber Eats. Transport har uppmanat bolagen att teckna kollektivavtal – men fått nobben.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I höstas anklagades matleveransappen Foodora för lönedumpning. Då sade Foodoras Sverigechef Felipe Gutierre att bolaget valt bort kollektivavtal för att spara på administration och kostnader.

Läs mer: Foodora anklagas för lönedumpning

Nu ifrågasätter fackförbundet Transport lönerna, anställningsvillkoren och stressnivån hos de cykelbud som levererar mat för tjänster som Foodora, Wolt och Uber Eats. Det skriver Svenska Dagbladet.

"Lönenivåerna ligger långt under minimum och de flesta jobbar inte många timmar om dagen. Det är väldigt osäkra anställningar där cykelbuden inte vet hur mycket de kommer att tjäna eller om jobbet finns kvar nästa månad", säger Antti Vaino, utredare på Transport, till tidningen.

Transport har kallat bolagen till möten med syftet att få dem att teckna kollektivavtal som bland annat innehåller ett krav på en lön på minst 125 kronor i timmen.

Men det har inte gått vägen uppger Antti Vaino till Svenska Dagbladet.

Enligt fackförbundet tjänar cykelbuden 70 kronor timmen på vardagar, med en provision på 20 kronor per leverans. Sammanräknat blir det 110 kr i timmen enligt Transport. På helgerna är timlönen noll kronor och provisionen 75 kronor.

Företrädare för matapparna har gått i svaromål på Transports kritik.

Josefin Fröberg, marknadsförings- och pr-ansvarig på Foodora säger till Svenska Dagbladet att cyklisternas snittlön ligger över snittet för branschen. Ett genomsnittligt cykelbud arbetar elva timmar i veckan i omkring tre månader. Hon tycker att korta kontrakt är gynnsamma för att cyklisterna kan pussla ihop sitt schema med andra aktiviteter. 

Wolts Sverigechef Carl Zetterqvist uppger att bolagets anställda inte har klagat på lönerna. Uber Eats menar att cykelbuden inte är anställda av bolaget, utan kan välja att jobba med andra saker samtidigt.

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer