Hoppa till innehållet

Fåhraeus tar in 60 miljoner till sitt skärmbolag Flatfrog

Serieentreprenören Christer Fåhraeus skärmbolag Flatfrog tar in 60 miljoner kronor. Bland investerarna finns Luxemburgbaserade Finvus Invest och danska Sunstone Capital.

Christer Fåhraeus, grundaren bakom Flatfrog, vars smarta skärmar ska ersätta såväl tv-apparater som projektorer. Foto: TT
Christer Fåhraeus, grundaren bakom Flatfrog, vars smarta skärmar ska ersätta såväl tv-apparater som projektorer. Foto: TT

(Di Digital/Malmö) Techprofilen Christer Fåhraeus bolag Flatfrog (NTL) utvecklar ett alternativ till dagens tryckkänsliga skärmar som finns i bland annat läsplattor.

I stället för att använda sig av ett rutnät med tryckpunkter använder Flatfrog en teknik som mäter hur ljusflödet i glaset förändras när någon trycker på skärmen. Tekniken gör det möjligt att göra stora skärmar på upp till 200 tum tryckkänsliga med god precision till ett relativt lågt pris.

I våras tog Flatfrog in 42 Mkr från befintliga ägare. För att finansiera den fortsatta utvecklingen har Flatfrog under hösten stängt en nyemission på 7 miljoner dollar, motsvarande 60 Mkr, där bolaget värderades till 208 Mkr.

Vi tror att skiftet kommer inom en femårsperiod.

Storägaren Finvus Invest gick in med motsvarande 44,5 Mkr och bland övriga investerare finns befintliga ägare som Sunstone Capital och grundaren Christer Fåhraeus genom det egna bolaget Fårö Capital.

”Vi är några ägare som kör Flatfrog framåt. Just nu skalar vi upp bolaget”, säger Christer Fåhraeus, grundare och styrelseordförande.

Läs mer: Hemligt mobil-labb öppnar i Lund

Lundabolagets försäljning riktar sig i dag mot utbildningssektorn, där man med en tryckkänslig stor skärm vill ersätta klassrummens whiteboard och projektor.

”Det är vår befintliga marknad och den marknad som vi växer på”, säger Christer Fåhraeus.

I framtiden hoppas han att Flatfrogs stora skärmar ska komma in i styrelserummen och mötesrummen och därmed ersätta tv-apparater och projektorer.

”Det är en mycket större marknad än utbildningssektorn med en potential på tiotals miljoner enheter. Vi tror att skiftet kommer inom en femårsperiod. Det skiftet kan ändra marknaden från en nischmarknad till en stor marknad. Huruvida det finns en konsumentmarknad återstår att se”, säger Christer Fåhraeus. 

Under 2015 omsatte Flatfrog 8,7 Mkr och gjorde ett resultat efter finansiella poster på -165 Mkr. Christer Fåhraeus säger att försäljningen har ökat under 2016.

”Marknaden ser bra ut och vi kommer att omsätta mer än tre gånger så mycket.”

Flatfrog grundades 2007 av Christer Fåhraeus och Ola Wassvik och har fram till i dag tagit in omkring en halv miljard kronor i riskkapital. 

Christer Fåhraeus står bakom ett antal teknikföretag, som bland annat Cellavision, Anoto och Precise Biometrics. Han står även bakom en rad uppfinningar, varav C-Pen, en penna som scannar in text, är den mest kända.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera