Hoppa till innehållet

"Falconwing är memefierade nyheter"

Piratpartiet-grundaren Rick Falkvinge lanserade i veckan sin nya tjänst Falconwing, som ska "utmana gammelmedia" genom att utnyttja nätets delningskultur. Di Digital ringde upp med fem snabba frågor, på sant gammelmedia-manér.

Rick Falkvinge och en tweet från hans nya nyhetstjänst.
Rick Falkvinge och en tweet från hans nya nyhetstjänst.Foto: Helena Augustsson

Vad är Falconwing?

"Memefierade nyheter. I princip alla nyhetssajter är just sajter – de är desperata för att dra användare till sina sajter. Men det finns ju andra sätt att tjäna pengar, och om du låter människor dela med sig av hela nyheten fritt kan du vinna mycket. Nätgenerationen delar med sig av tankar och idéer genom att dela bilder, och nästa logiska steg är att introducera även formella nyheter till den sortens delningskultur. Jag har inte sett någon annan göra det, så jag tror jag är först."

Det ligger i linje med nätgenerationens värderingar.

Hur ska ni tjäna pengar?

"Det ligger annonser inbäddade i varje liten bild. Det finns redan klienter som har visat intresse, bara 48 timmar efter launch. Vi har ingen egentlig begränsning i vilka sorts annonsörer vi riktar oss till, men eftersom vår målgrupp är nätgenerationen så finns det ju en naturlig avgränsning.

Bildformatet erbjuder inte riktigt samma möjligheter som en webbsajt, du kan inte rikta annonser till ett visst land eller målgrupp, men å andra sidan är nätgenerationen mer känslig för datainsamling. Adblock är vanligt. Vårt konceptet är dock helt immunt mot det, och spårar inte användaren alls. Det ligger i linje med nätgenerationens värderingar."

Varför behövs Falconwing?

"Behövs och behövs… Det är en vit, outnyttjad fläck på kartan. Bara en sån sak som att göra nyheter underhållande att läsa, det förstår jag inte att gammelmedia inte försökt. Nyckeln är att vara delningsbar, och att utnyttja känslan av att ‘det här vill jag ska finnas i mina vänners flöden också’. På så vis, genom att vara intressant, relevant och rolig, så sprids nyheter och annonser till vänners flöden."

En del av konceptet är insikten att det inte finns media som är neutral.

I er wiki skriver du att gammelmedia har "reduced themselves to propagandistic mouthpieces for regimes”. Betyder det att din nyhetstjänst kommer vara neutral i förhållande till dina och dina skribenters politiska åsikter?

"En del av konceptet är insikten att det inte finns media som är neutral. Vi är istället transparenta med vilka värderingar vi har. Vi använder andra sorters källor, ett par tusen ögon och öron öppna runtom i Europa istället för telegrammen för nyhetsbyråerna.

Storyn i Sunday Times om Edward Snowden är ett prima exempel på hur gammelmedia abdikerat från sin roll som vakthundar. Den var späckad med faktafel, och kritiken besvarar de genom att säga att man skrev vad man trodde var den brittiska regeringens hållning."

Bilder i kombination med texter sprids inte bara snabbt på internet, deras avsändare och budskap kan lätt fejkas. Hur ska ni se till att formatet med nyhetstexter i bilder inte missbrukas?

"Det finns två aspekter av den frågan. Den första är: hur ska vi faktakontrollera själva? Vi faller också lätt i fällan att vilja få ut saker fort, och att vilja rida på annonspengar. Där får vi ha eget omdöme, granska källorna för varje nyhet och verifiera dem ordentligt.

Den andra aspekten är: hur kan vi veta att någon annan inte bara gör en likadan bild, och påstår att den kommer från oss? Det är ett generellt problem. Ett bra exempel är när folk gjorde fejkade annonser för Apples Ios 7, och påstod att det gjorde din mobil vattentät och att den kunde laddas i mikron. Det finns ju människor som gick på det och förstörde sin telefon.

Vi har ingen generell lösning på det här problemet, men vi har ett antal feeds på Twitter, Facebook och Instagram, och det enklaste sättet att verifiera en bild är att se efter om den förekommer där."

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera