Hoppa till innehållet

Fastighetsjätten satsar på "Airbnb för kontor"

Fastighetsjätten Stronghold går in som delägare i startupbolaget Workaround. Målet är att skapa Nordens första, och största, marknadsplats för korttidsuthyrning av kontor.  

Andreas Broryd och Rikard Hegelund, medgrundare av Workaround.
Andreas Broryd och Rikard Hegelund, medgrundare av Workaround.

Teamet bakom Workaround började arbeta på sin plattform i höstas. Idén är att skapa en marknadsplats där fastighetsägare och företag kan hyra ut oanvänd kontorsyta till kontorslösa entreprenörer eller småföretag. Workaround tjänar pengar på att ta en avgift när de matchar hyresgäst och uthyrare.

"Bolag som Uber och Airbnb har öppnat dörren för delningsekonomin. Det finns en öppenhet mot den här typen av lösningar nu", säger Rikard Hegelund, medgrundare och vd för Workaround. 

Fastighetsbjässen Stronghold, som bland annat äger fastighetsrådgivaren Newsec, delar den analysen och går nu in som första investerare i Workaround. Även Strongholds styrelseledamot Anders Böös går in som investerare privat. 

"Det finns ett behov av att utnyttja lokalytor effektivare. Det gamla sättet att hyra när man skriver långa kontrakt på tre år passar inte alltid. Många moderna företagare vill ha ställen de kan vara på en dag, en vecka eller bara hyra ett konferensrum", säger Urban Edenström, vd för Stronghold.

Stronghold äger efter investeringen en fjärdedel av nystartade Workaround. Hur mycket de investerar vill de inte gå ut med men de ser investeringen som en början på en längre resa. 

"Så länge vi räcker till kompetensmässigt har vi ambitionen att vara den enda investeraren. Kapital är ingen bristvara. Vi ställer upp hela vägen", säger Urban Edenström. 

Workaround har i dag drygt 500 användare och finns än så länge bara i Stockholm. Men planen är att i år expandera till fler svenska städer och sen vidare i Norden. 

"Man skulle kunna tro att vårt mål är att vara globala men vi tror att kontor är en semiregional marknad. Norra Europa är sannolikt ett lämpligt område. Det är mer logiskt för oss att gå till Bryssel än till San Francisco", säger Andreas Broryd, medgrundare på Workaround.

Stronghold har tidigare bland annat investerat i startupbolaget Tessin, som kopplar samman privatinvesterare med fastighetsprojekt via en digital plattform. 

"Vi tittar mycket på fastighetstech-området och är öppna för att göra ganska mycket investeringar på det här området. Det är också ett sätt för de bolag vi startat att ligga i framkant och inte bli överrumplade av bolag som de inte visste fanns", säger Urban Edström. 

Workarounds affärsidé har redan testats av bolag i USA och visat sig fungera där. Bolaget Wework som startade 2010 och hyr ut kontorsplatser värderas i dag till över 80 miljarder kronor. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera