Hoppa till innehållet

Fastighetsjätten: ”Wework kan detta bättre än vi”

Andra fastighetsbolag satsar på egna koncept. Men på AMF Fastigheter litar man hellre på proffsen inom coworking.
”Wework och Epicenter kan detta bättre än vi”, säger Mats Hederos, vd för AMF Fastigheter.

Mats Hederos, vd för AMF Fastigheter.
Mats Hederos, vd för AMF Fastigheter.Foto: Amanda Lindgren

Vasakronan har en egen coworkingsatsning. Wallenstam investerar i Convendum och Castellum har köpt United Spaces. Men på AMF Fastigheter jobbar man hellre med externa samarbetspartners. 

”Det här är en annan typ av affär, som att driva hotell eller restaurang. Vi gör det inte bäst själva och har därför valt att samarbeta med coworkingaktörer”, säger han.

Det här är som att driva hotell eller restaurang.

Moodgallerian och Epicenter ingår i AMF Fastigheters första citykluster. Nu har man investerat cirka fem miljarder kronor i att renovera och bygga ut de sex byggnaderna i Urban Escape-kvarteret. Det består av 140 000 kvadratmeter i området kring Brunkebergstorg, med hyresgäster som Spotify, Microsoft, EQT, At Six, Tak – och nu Wework.

Ännu utan skylt: Weworks entré på Malmskillnadsgatan 32.
Ännu utan skylt: Weworks entré på Malmskillnadsgatan 32.Foto: Oskar Omne

”Vår strategi är ju att skapa fastighetskluster och transformera dem från b-lägen till a-lägen. Coworking är en viktig del i det. Det attraherar spännande företag och bidrar till en gemenskap som spiller över i kvarteren. Vi brukar sikta på 10-15 procent coworkingkontor i varje kluster”, säger Mats Hederos, vd för AMF Fastigheter.

Läs mer: Hajpat Wework slår upp portarna i Stockholm 

Satsningen är offensiv. Enligt Mats Hederos består endast ett par procent av Stockholms kontorsyta av coworkingkoncept idag. 

”Just nu tävlar många snabbväxande bolag med att locka talanger. Då räcker det inte med att bara erbjuda flexibla kontorsmiljöer. Allt fler bolag vill kunna erbjuda en spännande social samvaro, med gästföreläsningar evenemang och kontakt med andra bolag i en internationell miljö”, säger han.

Hur långt kontraktet med Wework är vill han dock inte uppge.

”Men det är ett långt kontrakt, och med det menar jag över fem år”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera