Annons

Fastighetsmiljardären investerar i musikstreaming: ”Allt kommer vara live och rått”

Edward Cederlund och Mats Wahlström från Whalebone (tidigare Melobee). Rutger Arnhult. Kollage.
Edward Cederlund och Mats Wahlström från Whalebone (tidigare Melobee). Rutger Arnhult. Kollage.
Med inspiration från Twitch och kinesiska appar ska den svenska musiktjänsten Whalebone nischa in sig på live-musik på nätet. Med sig på tåget får man fastighetsmiljardären Rutger Arnhult som köper drygt 10 procent av bolaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För två år sedan lanserades den svenska musiktjänsten Melobee som lät användarna ge tummen upp eller ner till olika independentlåtar för att därmed hissa eller sänka musiken på globala topplistor.

Konceptet blev ingen större hit. I fjol växte man med 5-10 nya användare per dag, enligt årsredovisningen.

Men nu tar bolaget nya tag – genom att lyfta ut live-funktionen i tjänsten och göra det till huvudnumret. Samtidigt byter man namn till Whalebone.

”Artisterna gillade vår plattform. Men de undrade hur de kan tjäna pengar på den. Därför har vi både utvecklat själva plattformen och affärsmodellen. Men vi är samma bolag, med samma människor och samma infrastruktur”, säger vd:n Edward Cederlund och fortsätter:

”Det var tur att vi lyssnade och inte bara pumpade in marknadsföringspengar i ett svart hål.”

Enkelt uttryckt innebär den nya tjänsten att Whalebone nischar sig mot livestreamad musik. Artisterna kan filma sig själva när de spelar och ta betalt direkt från sina fans.

För att finansiera nysatsningen tar Whalebone in 10 miljoner kronor varav huvuddelen kommer från Rutger Arnhult, som är vd för Klövern och storägare i flera andra fastighetsbolag. 

Genom affären köper han drygt 10 procent av Whalebone, bekräftar bolaget. 

I ägarlistan finns även bland annat Idol-profilen Andreas Carlsson och Wesc-grundaren Greger Hagelin.

”Vi måste hitta det ultimata konceptet för viralitet och det tror vi bygger på artisternas möjligheter att tjäna pengar. Där har vi blivit fokuserade på live, och det är en funktion som vi har plockat ut från Melobee-plattformen”, säger Mats Wahlström som är ordförande och grundare.

På den nya plattformen finns två sätt för artisterna att få betalt – båda metoderna används redan av den Amazon-ägda spelstreamingsajten Twitch.

Antingen kan fansen visa sin uppskattning genom att dricksa sina favoritartister valfritt belopp och därmed synas i chatten, eller så kan de prenumerera och återkommande betala några dollar i månaden.

På de förstnämnda transaktionerna tar Whalebone en provision på 15 procent, och på de senare 16-30 procent. Artisterna å sin sida får betalt månadsvis och kan ta ut pengarna så fort de kommer över 100 dollar.

”Vi har inspirerats extremt mycket av Twitch-modellen”, säger Edward Cederlund som även tar upp kinesiska appar som en inspirationskälla.

Vad skiljer er från Twitch?

”Där är allt koncentrerat kring spel. Det finns streamers där som gör musik. Men i det stora hela känner sig artister inte bekväma med att vara med i ett gaming-community.”

Varför ska en lyssnare välja er framför Spotify?

”Spotify är en passiv upplevelse, även om det är världens bästa musikspelare. Men hos oss kommer allt att vara live, oväntat, rått och 'real'”.

Hur ska ni få artisterna att testa er plattform?

”Vi ska emittera aktier och dela ut till 100 artister runtom i världen som är duktiga på musik och är aktiva på sociala medier. På detta sätt blir vi artistägda. Första vågen av lyssnare kommer att vara de fans som är besatta av sina favoritartister.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies