Hoppa till innehållet

Fatshark: Vermintide har sålt 1,5 miljoner kopior

Fatsharks spel Vermintide fortsätter att sälja bra. Men samtidigt har vinsten nästan försvunnit på grund av investeringar och utvecklingskostnader. ”Vi står inför ett mycket spännande 2018”, säger vd:n till Di Digital.

Fatsharks spel Vermintide har sedan lanseringen sålts i över 1,5 miljon exemplar.
Fatsharks spel Vermintide har sedan lanseringen sålts i över 1,5 miljon exemplar.

Den Stockholmsbaserade spelstudion Fatshark släppte i oktober 2015 sitt spel Vermintide. Efter ett knappt halvår hade spelet sålts i över 500 000 exemplar och dragit in över 100 miljoner kronor.

I kraft av lanseringen fördubblades omsättningen till 85 miljoner kronor från 2014 till 2015. Vinsten blev 20 miljoner kronor.

Läs även: Fatsharks råttspel drar in över 100 miljoner

Spelet fortsätter att sälja bra enligt bolaget.

”Vi har nu sålt över 1,5 miljoner kopior av Vermintide i olika kanaler det mesta är digitalt”, säger Fatsharks vd och medgrundaren Martin Wahlund till Di Digital.

Men under 2016 mattades den finansiella tillväxttakten av, visar bolagets årsredovisning. Omsättningen blev 94 miljoner kronor medan vinsten föll till 1 miljon kronor.

Vinsten åts till stor del upp av att av- och nedskrivningarna ökade från 4 till 19 miljoner kronor. Ökningen beror enligt Martin Wahlund på att utvecklingskostnader för Vermintide har skrivits av efter att spelet har släppts.

”Vi gör ju vinst nu men vi ser de stora vinsterna på lite längre sikt. Vi har tagit en hel del större investeringar som vi hoppas kommer ge resultat framåt. Vi står inför ett mycket spännande 2018.” 

Foto:
Fatsharks grundare: Joakim Wahlström, Martin Wahlund, Rikard Blomberg och Johan Jonker.

Enligt honom fokuserade bolaget 2016 inte på vinst utan på att få in fler spelare och stärka varumärket.

”Vi har inte varit jättefokuserade på lönsamhet utan på att bygga varumärket och spelarbasen. Dessutom har vi släppt uppdateringar kontinuerligt och har investerat mycket i nya projekt som inte är utannonserade ännu.”

Även uppdateringarna av Vermintide säljer bra, berättar Fatshark-vd:n.

”Att många som köper spelet även köper uppdateringarna är det stora glädjeämnet. Det är ju lättare att sälja till en befintlig publik än att jaga nya kunder.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera