Den Stockholmsbaserade spelstudion Fatshark släppte i oktober 2015 sitt spel Vermintide. Efter ett knappt halvår hade spelet sålts i över 500 000 exemplar och dragit in över 100 miljoner kronor.
I kraft av lanseringen fördubblades omsättningen till 85 miljoner kronor från 2014 till 2015. Vinsten blev 20 miljoner kronor.
Läs även: Fatsharks råttspel drar in över 100 miljoner
Spelet fortsätter att sälja bra enligt bolaget.
”Vi har nu sålt över 1,5 miljoner kopior av Vermintide i olika kanaler det mesta är digitalt”, säger Fatsharks vd och medgrundaren Martin Wahlund till Di Digital.
Men under 2016 mattades den finansiella tillväxttakten av, visar bolagets årsredovisning. Omsättningen blev 94 miljoner kronor medan vinsten föll till 1 miljon kronor.
Vinsten åts till stor del upp av att av- och nedskrivningarna ökade från 4 till 19 miljoner kronor. Ökningen beror enligt Martin Wahlund på att utvecklingskostnader för Vermintide har skrivits av efter att spelet har släppts.
”Vi gör ju vinst nu men vi ser de stora vinsterna på lite längre sikt. Vi har tagit en hel del större investeringar som vi hoppas kommer ge resultat framåt. Vi står inför ett mycket spännande 2018.”
Fatsharks grundare: Joakim Wahlström, Martin Wahlund, Rikard Blomberg och Johan Jonker.
Enligt honom fokuserade bolaget 2016 inte på vinst utan på att få in fler spelare och stärka varumärket.
”Vi har inte varit jättefokuserade på lönsamhet utan på att bygga varumärket och spelarbasen. Dessutom har vi släppt uppdateringar kontinuerligt och har investerat mycket i nya projekt som inte är utannonserade ännu.”
Även uppdateringarna av Vermintide säljer bra, berättar Fatshark-vd:n.
”Att många som köper spelet även köper uppdateringarna är det stora glädjeämnet. Det är ju lättare att sälja till en befintlig publik än att jaga nya kunder.”