Annons

Så blev de Netflix svenska favoriter – omsätter kvarts miljard

Felix Herngren (grundare) och Pontus Edgren (vd och delägare) i produktionsbolaget FLX.
Felix Herngren (grundare) och Pontus Edgren (vd och delägare) i produktionsbolaget FLX. Foto: Press.
Efter svenska tittarsuccéer som Solsidan och Bonusfamiljen siktar FLX nu på världsmarknaden. Dit når produktionsbolaget genom att göra tv-serier direkt för Netflix. ”Marknaden har exploderat”, säger vd:n Pontus Edgren.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Allt fler streamingtjänster prövar lyckan i kampen om tittarnas ögon och plånböcker. 

Marknadsledande är Netflix med över 150 miljoner betalande kunder, men även HBO och Amazon är väletablerade.

Nyligen har även Apples variant lämnat startgroparna – och Disneys är på gång. I Sverige finns även Viaplay och Cmore.

Vem som vinner när röken har lagt sig är något som analytikerna tvistar om.

Men oavsett vem som tar ledningen finns det några som kan gnugga händerna: De som ska mata tjänsterna med innehåll i form av filmer, tv-serier och dokumentärer.

Ett av dem är svenska FLX, ett produktionsbolag som grundades av Felix Herngren, och som på några år har mångfaldigat sin omsättning till drygt en kvarts miljard kronor. Bolaget gör tv-serier, långfilmer och reklamfilmer.

I portföljen finns bland annat tittarsuccéerna Solsidan och Bonusfamiljen och långfilmen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

En nytillkommen kund för FLX är just Netflix. 

Netflix-chefen svarade på våra mail med ett enda ord: Nej.

Av den handfull svenska serier som den amerikanska strömningstjänsten hittills har beställt ligger FLX bakom tre stycken. Däribland Störst av allt, den första svenska originalserien på Netflix som lanserades våren 2019. 

Beställningarna har gett avtryck i räkenskaperna för moderbolaget Stockholm Showrunners. 

Mellan 2017 och 2018 växte omsättningen med 78 procent till 264 miljoner kronor medan rörelseresultat landade på 19 Mkr.

”Marknaden för svenska dramaserier har exploderat och det är streamingtjänsterna som driver det. De tre serier vi gör för Netflix påverkar såklart vår omsättning från 2018 och framåt”, säger Pontus Edgren som är vd för och delägare i FLX.

I maj blev SF Studios, som ägs av Bonnier, majoritetsägare i FLX. Felix Herngren och Pontus Edgren kvarstår som ägare i bolaget som nu har närmare hundra anställda.

”För innehållsleverantörerna är det bara att konstatera att efterfrågan är större än någonsin. Det totala tittandet på rörlig bild och tv har ju ökat kraftigt. Men det har hamnat lite i skymundan för talet om tablå-tv:ns död.”

När Felix Herngren 2006 grundade FLX var inriktningen reklamfilmer.

I samband med att Pontus Edgren – som är civilekonom i grunden och även har varit manusförfattare – klev in som vd 2012 breddades verksamheten till att även innefatta tv-serier och långfilmer.

Läs även: Nu satsar 'Netflix för finsmakare' på Sverige: ”90 procent bryr sig inte om oss”

Beställningarna från Netflix är frukten av flera års arbete, konstaterar han:

”År 2012, när vi breddade verksamheten, så ryktades det att Netflix sneglade åt Skandinaviens håll men det fanns inga konkreta planer.”

Under tre års tid uppvaktade man ändå en Netflix-chef för internationella produktioner. Totalt pitchade FLX ett tiotal svenska idéer.

”Han var väldigt korthuggen och tydlig på ett amerikanskt vis. Han svarade på våra pitch-mail med ett enda ord: Nej”, minns Pontus Edgren.

Men efter att FLX vunnit budstriden om rättigheterna till Malin Persson Giolitos bok och knutit manusförfattaren Camilla Ahlgren (som ligger bakom tv-serien Bron) till projektet blev det plötsligt annat ljud i skällan.

”Då skrev Netflix-chefen plötsligt tre ord: Kan vara intressant.”

När Netflix väl har gett grönt ljus vill de se snabba resultat, berättar Pontus Edgren.

”De är unika i tempot. Den svenska modellen är traditionellt sett långsam och det kan ta många år från pitch till premiär”, säger han.

Netflix finansierar också hela projektet till skillnad från svenska tv-kanaler. Men hur mycket Störst av allt kostade att göra vill han inte säga, mer än att det låg i linje med andra svenska dramaserier.

Budgeten för en sådan - med 6-10 avsnitt på vardera 45 minuter - kan ligga på mellan 40 och 100 miljoner kronor.

”Man hör ibland att Netflix gör serier för miljardbelopp och affärer med upphovspersoner för fantasisummor. Men det förekommer såklart inte i mindre länder som Sverige. Producenter och kreatörer blir knappast ekonomiskt oberoende efter en svensk Netflix-produktion. Men det är bra budgetar”, säger han.

Netflix är redan i dag större på svenskt drama än flera svenska tv-kanaler.

Hur många tittare får en serie på Netflix jämfört med om de går i svenska tv-kanaler?

”Netflix är extremt hemlighetsfulla med sina siffror. Men de har blivit lite mer öppna det senaste halvåret.”

Hur många tittare fick Störst av allt?

”Vi har fått en del siffror från Netflix men jag kan inte säga mer än att den hade ett stort genomslag, även internationellt, och att nivån definitivt går att jämföra med svenska tv-kanalers serier.”

Han menar att det som framför allt sticker ut med Störst av allt är att det är en påkostad dramaserie som riktas mot en yngre publik.

”Det har knappt gjorts på den nivån i Sverige tidigare. Streamingtjänsternas framväxt gör att det blir roligare att vara i den här branschen. Kreatörer kan tänka på ett innehållsmässigt friare sätt än för fem-sju år sedan. Och de bästa svenska författarna och serieskaparna kan nå en hel värld. Netflix är redan i dag större på svenskt drama än flera svenska tv-kanaler om man räknar i budget”, säger han.

Boomen för svenska tv-serier har också lett till en huggsexa om bokrättigheter hävdar han:

”I den världen hittar man många bra historier som lämpar sig väl för tv-serier och flera av dem är unika berättelser som tidigare inte kunnat få möjligheten att berättas via tv.”

Nu hoppas han att streamingtjänsterna också ska börja direktbeställa svenska långfilmer.

”Vi ser redan indikationer på det och det händer i andra länder. Det är bara en tidsfråga innan det sker i Sverige också”, säger han.

Det är alltid lite av ett lotteri i USA.

Några konkreta planer på att sätta upp kontor utomlands har bolaget inte.

”Men trots att vi inte har flashiga kontor i Los Angeles lever flera av våra serier ett internationellt liv”, säger Pontus Edgren.

För något år sedan gjordes det också en amerikansk pilot på Bonusfamiljen - som inte gick vidare till produktion. Men den svenska versionen har köpts av Netflix och visas globalt. Det har också gjorts en tysk version och en fransk är på gång.

Och kanske kommer en amerikansk version av Solsidan att så småningom att se dagens ljus. En av huvudförfattarna till serien Veep har nämligen skrivit ett sådant pilotmanus.

Originalet utspelar sig i fashionabla Saltsjöbaden utanför Stockholm. I den amerikanska versionen är handlingen istället förlagd till en stad i Maine i nordöstra USA.

”Men det är alltid lite av ett lotteri i USA. Det är en bred och lång gallringstratt för att nå hela vägel till grönt ljus för produktion”, säger Pontus Edgren.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer