Hoppa till innehållet

Fem år efter starten – nu trycker Qapital gasen i botten

Sparappen Qapital som nyligen tog in 110 miljoner kronor i riskkapital ökar sina kostnader rejält i jakten på kunder.

För två år sedan bytte den svenskutvecklade spartjänsten Qapital (NTL) spår från den svenska marknaden för att uteslutande fokusera på USA, detta efter att ha kämpat i motvind med att få till samarbeten med svenska banker.

På andra sidan Atlanten har bolaget nu tryckt gasen i botten visar årsredovisningen för 2016.

I våras uppgav Qapital att de ökade antalet nya användare med 10 000 varje vecka, och att 180 000 amerikaner på mindre än två år hade skaffat sparkonton hos dem.

Att investera i tillväxt är som bekant ofta kostsamt. Så även för Qapital som i fjol ökade rörelseförlusterna till 33 miljoner kronor jämfört med 10 miljoner kronor 2015. Intäkterna steg under samma period från 0 till 2 miljoner kronor.

De ökade kostnaderna härrör från marknadsföring, utveckling av produkten och nyanställningar. Fler designers och programmerare avspeglas i att personalkostnaderna ökade rejält från 4 miljoner kronor till knappt 11 miljoner kronor.

Även framöver kommer bolaget satsa på marknadsföring och att skaffa fler kunder, liksom att vidareutveckla tjänsten, skriver Qapital i förvaltningsberättelsen.

I våras stängde Qapital en runda på närmare 110 miljoner kronor där bland annat Northzone, Industrifonden och det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Rocketship deltog.

Läs mer: Sparappen Qapital tar in 110 miljoner

Qapital som grundades 2012 har kontor både i Stockholm och New York. Appen hjälper användarna att spara genom att sätta av en viss summa för alla köp i ett separat sparkonto. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera